streda 8. mája 2019

Na pár krokov ♥


Na pár krokov je jeden z najdojímavejších príbehov, aký som kedy čítala! A v tomto roku sa radí na moje pomyselné prvé miesto v rámci YA kníh. Už sa neviem dočkať na jeho filmové spracovanie, v ktorom sa úlohy Willa zhostil Cole Sprouse, známy zo seriálu Riverdale, a Stelly herečka Haley Lu Richardson

Na pár krokov je príbeh o cystickej fibróze, vážnom ochorení pľúc. Hlavná hrdinka Stella Grantová ňou trpí desať rokov a v sterilnom prostredí nemocnice sa cíti viac než doma. Napriek vážnej chorobe sa na tom drží dobre, je vhodnou kandidátkou na možnú transplantáciu pľúc. V nemocnici však jedného dňa narazí na rebelanta Willa Newmana, ktorý horlivo odpočítava dni do osemnástky, aby ukončil liečbu a užil si život, kým sa to ešte dá. Sabotuje akúkoľvek šancu na záchranu, pretože mu pred pár rokmi našli v tele smrteľnú baktériu burkholderiu cepaciu, čím sa možnosť transplantácie pľúc znížila na minimum. Pacienti s takouto diagnózou sa dožijú ledva dvadsaťjeden rokov.


Will si je toho vedomý, no napriek tomu svoj stav berie ľahkovážne. Prísny a striktný režim krásnej Stelly ho privádza do pomykova. Nechápe, prečo je taká vážna, čo sa týka hygieny a brania liekov. Doberá si ju, prenasleduje ju po chodbách, až nepotrvá dlho a zamiluje sa do nej.
Avšak, veľmi dobre vie, že človek, ktorý je nosičom baktérie BC, sa nesmie priblížiť k pacientovi trpiacemu na cystickú fibrózu na viac než dva metre. Možnosť nákazy je neuveriteľne vysoká. Smrť na nich dýcha na každom kroku. Je šialené milovať niekoho, koho sa nemožno ani len dotknúť...

Mohol by som jej zničiť život jediným zakašľaním, jediným dotykom. Pripraviť ju o šancu na nové pľúca. Ublížiť jej. V kútiku duše som to vždy vedel, no odmietal som si to priznať. Zabolí ma každá bunka v tele. Je to horšie ako operácie, infekcia, problémy s dýchaním hneď zrána. Horšie ako predstava, že sme spolu v jednej miestnosti, no nemôžem sa jej dotknúť. Smrť. Presne to som. To predstavujem pre Stellu. Ibaže existuje aj čosi horšie, ako nemôcť sa k nej priblížiť... Život na svete, v ktorom by nebola. Obzvlášť, ak by som za to mohol ja.

Osobné dojmy

Knižka sa číta doslova sama. Striedajú sa v nej pohľady a myšlienkové pochody Stelly a Willa, navzájom sa prepájajú a zapadajú do seba. Na druhej strane, téma cystickej fibrózy je ťažká a vážna, mnohokrát som mala slzy na krajíčku, najmä pri konci. Myslím si, že vďaka tejto knižke sa mnohým ľuďom dostane do povedomia závažnosť tohto ochorenia a možno sa niektorí z nich začnú viac zaujímať o pacientov trpiacich týmto smrteľným ochorením. Samotná autorka knižky i scenárista dúfajú, že sa do budúcna vyvinie liek, ktorý by zlikvidoval spomínanú smrteľnú baktériu.

Hlavné postavy Will a Stella sú neuveriteľné zlatíčka. Zamilovala som sa do nich od prvého momentu, ako sa stretli na nemocničnej chodbe. A teším sa, že Willove kresby a lá karikatúry uvidím vo filme, pretože som presvedčená o tom, že na plátne budú vyzerať rovnako dobre ako v mojich predstavách. 

Asi posledných 50 strán mi vyrážali dych. Boj o život najlepšieho Stellinho priateľa Poa, Stellino hazardovanie s vlastným životom, srdcervúce lúčenia a plačlivé objímania... Bolo toho dosť, čo ma chytilo za srdce. Mojou najobľúbenejšou pasážou sa stala "scéna v snehu", kedy Will a Stella ležali v snehu a vytvárali snežných anjelov po tom, ako ušli z nemocnice, a premýšľali nad tým, aké miesta by chceli na svete navštíviť, čo všetko ešte zažiť, v najlepšom prípade spoločne.

Nepotrebujem nové pľúca, aby som sa cítila živá. Práve teraz sa tak cítim. Rodičia mi dookola prízvukujú, že chcú, aby som bola šťastná. Verím, že viem, čo to znamená. Nakoniec o mňa aj tak prídu a ja tomu nezabránim. Will mal pravdu. Nechcem stráviť zvyšok života plávaním proti prúdu. V pozadí začujem jeho hlas. "Bože, ja ťa milujem." Vysloví to tak jemne a skutočne. Nič krajšie som jakživ nepočula. Zastanem, zadychčane sa k nemu otočím. Pohľady sa nám stretnú. Priťahuje ma k nemu rovnaká sila ako na začiatku. Čosi, čo ma núti prekročiť predpísanú vzdialenosť... Tentoraz počúvnem.

🌟🌟🌟🌟🌟   5/5

LadyNostalgia

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára