pondelok 30. septembra 2019

5 dôvodov, prečo by si mal každý knihomoľ prečítať Johna Fowlesa ♥


Anglický spisovateľ John Fowles patrí k mojim obľúbencom už mnoho rokov a doposiaľ ho u mňa v rámci klasiky neprekonal nik. Myslím si, že najmä jeho dielo Zberateľ je nadčasová záležitosť, ktorej nechýba temer nič. 

Taktiež, vždy mi príde ako prvý na um, ak sa ma niekto spýta, ktorú knihu alebo autora by som odporučila. Narazila som na neho úplnou náhodou, keď som sa v mojich začiatkoch čítania prehrabávala v knižnici a nevedela, čo si požičať. Bola to láska na prvé prečítanie a o to viac mi bolo ľúto, že som sa k jeho ďalším dielam vedela ťažšie dostať. Postupne som si však doplnila zbierku jeho skvostnými dielami. 


Tiež si myslím, že minimálne jedno jeho dielo by malo byť povinným čítaním na školách (ale to už by som zachádzala do inej témy)...

Medzi moje najobľúbenejšie diela patrí, už spomínaný, Zberateľ (u ktorého si plánujem v dohľadnej dobe dať re-reading) a Milenka francúzskeho poručíka. Obe diela možno nájsť v antikvariátoch (aj keď, Zberateľ sa zháňa veľmi ťažko), no taktiež nedávno vyšli v krásnych nových obaloch. 


Prečo by si teda mal každý, kto obľubuje čítanie, prečítať aspoň jedno dielo od Fowlesa? 

1. Pri jeho knihách si príde na svoje naozaj každý - od fanúšikov trilerov až po obľúbencov magického realizmu či detektívky. Fowles sa nevyhol ani eseji a jeho malé dielko Strom je krásnou, priam lyrickou štúdiou spojenia prírody s umením. 


2. Píše nesmierne pútavo! Skoro v každej knihe okrem hlavnej zápletky, ktorá je plná mysticizmu a rôznych záhad, rieši taktiež rôzne morálne, spoločenské problémy a zamýšľa sa nad životom ako takým z rôznych perspektív. Čitateľ, ktorý hľadá v knižkách aj trochu náročnejší text, ktorý však príliš nenarúša dynamickosť deja a skôr naopak, obohatí jeho literárneho ducha, si vskutku príde na svoje.

3. Jeho diela sú nadčasové a natoľko intenzívne, že sa nevyhnutne zapíšu do srdca každého literárneho nadšenca (avšak, nie ignoranta!). Po prečítaní si povie, že je to fakt unikát, ktorý na literárnom poli zanechal nezmazateľnú stopu.

4. Toto sa týka najmä jeho diela Milenka francúzskeho poručíka - čitateľ sa veľmi veľa informácií dozvie o viktoriánskej ére a zároveň sa nechá unášať romantickou zápletkou, ktorá je tajomná a miestami až mysteriózna. 

5. Každý, kto si prečíta Johna Fowlesa, si rozhodne povie, že prichádzal o veľa, keď mu nevenoval pozornosť alebo kvôli nedostatku popularity na neho nikdy predtým nenaďabil. A potom môže jeho diela šíriť ďalej...  :-) 

Skoro pri každom dôvode autora až príliš glorifikujem, ale to bolo cieľom tohto článku.
Čítať knižky Johna Fowlesa je ako prechádzať sa krásnym, jesenným parkom. ♥ 


    

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára