piatok 20. septembra 2019

Zopár výhod e-kníh


Nikdy som nebola veľkým priaznivcom e-kníh. Pamätám si, že keď dorazila na trh najväčšia vlna rôznych čítačiek a s e-knihami sa akoby roztrhlo vrece, nebola som príliš nadšená. Pomyslela som si, že elektronika a technika sa už tlačí naozaj všade a mieni vytlačiť ešte aj úžasné čaro papierových kníh zo života čitateľov. 
Našťastie, digitalizácia nezastavila tlač knižiek a e-knihy sa stali iba akýmsi doplnkovým prvkom v knižnom svete.

V poslednú dobu som si obľúbila čítať niektoré príbehy cez tablet. Vrátila som sa k tomu po mnohých rokoch a tu je zopár dôvodov (a zároveň výhod), kvôli ktorým som tak učinila:


  • nikto nevie, čo čítam, pretože nevidí obal knihy - z tohto sa teším najmä pri cestovaní. Niekedy mi príde, že ľudia by na mne najradšej skontrolovali úplne všetko a medzi iným aj to, čo aktuálne čítam. S tabletom v ruke sa cítim byť inkognito a nikto nič nerieši. V dopravných prostriedkoch som totiž už veľakrát narazila na ľudí, ktorým klala oči knižka v mojich rukách a kvôli tomu som sa stala terčom ich hlúpych narážok.
  • ach, tá strata záložiek - zbožňujem záložky, zbieram ich a mnohé z nich som pozabúdala na miestach, o ktorých ani netuším (dúfam, že sa moje stratené záložky majú dobre...). Pri čítaní cez tablet vôbec nemusím riešiť zakladanie záložky do knižky, aby som nezabudla, na ktorej strane som skončila. Automaticky sa mi príbeh načíta na poslednom mieste, kde bol otvorený.
  • miesto v taške - plecia mám neskutočne ubolené, keď niekam cestujem, pretože so sebou vláčim minimálne dva príbehy, na ktorých objem nehľadím. V tablete si však môžem uskladniť niekoľko desiatok príbehov, ktoré so sebou budem nosiť a zároveň mi ušetria priestor v taške.
  • mnohé knižky sa dajú zadarmo stiahnuť - toto je trochu, podľa mňa, tabuizovaná téma, ale mnohé knižky sa dajú na nete zadarmo stiahnuť a myslím si, že tak robí väčšina čitateľov, ktorí sa stoj čo stoj túžia dostať k nejakému príbehu. Väčšina knižiek sa nedá takto zohnať, ale mnohé áno, a ušetrí to peniaze.  

Čo mi však pri e-knižkách chýba?

  • charakteristická vôňa papierových kníh,
  • dotyk stránok,
  • šušťanie stránok,
  • pocit istoty, že knihou môžem v prípade nebezpečia ovaliť násilníka po hlave (ak je dostatočne hrubá).
Vždy dám prednosť papierovej knižke pred e-knihou. Ale teraz už striktne neodmietam takýto spôsob čítania ako kedysi. Konečne ma dokonca začal baviť. 



1 komentár: