streda 8. januára 2020

Camilla Läckberg - Zlatá klietka

 
Najnovší počin od mojej najobľúbenejšej autorky severskej krimi Camilly Läckberg, s názvom Zlatá klietka je úplne z inej kategórie, než na akú boli čitatelia doteraz zvyknutí. Čitateľ sa v tomto diele prenesie z prostredia Fjällbacky do dravého a živočíšneho mesta Štokholm. Nová ústredná hrdinka, úplne odlišný svet a obyvatelia, iná zápletka, menej vrážd... No pre mňa, miestami oveľa lepší a vzrušujúcejší zážitok než doposiaľ!


Čitateľ sleduje život bohatej paničky Faye, ktorá sa v živote dobre vydala, porodila bohatému mužovi dcéru a žije v absolútnom luxuse. Je považovaná za jednu z najbohatších žien žijúcich v Štokholme. Aj napriek tomu, že vyštudovala ekonómiu, nevenovala sa jej, pretože celý svoj život podriadila želaniam svojho partnera.

Kniha je rozdelená na tri časti. 
V prvej sa čitateľ dozvedá nielen o súkromnom živote ústrednej hrdinky, ale trochu nazrie aj do jej minulosti a zistí, prečo sa rozhodla z malého mestečka presťahovať za novým životom do veľkého mesta, koho spoznala, aké boli jej pohnútky a sny... Zároveň sleduje jej prítomnosť, čiže manželský život s bohatým, vplyvným mužom Jackom. Z ich vzťahu sa vytratila iskra a Faye sa čoraz viac zdá, že ho už nepriťahuje. Keď ho prichytí v posteli s milenkou, všetkému pozlátku a všetkým sladkým ilúziám o ich vzťahu je definitívny koniec...

Druhá časť sa sústreďuje na jej postupný prerod zo submisívnej, poslušnej žienky domácej na bohatú ženu, ktorá sa zo samotného dna pomaly vyšplhá na vrchol spoločenského rebríčka. Pomáha jej pri tom najlepšia priateľka Chris. 

V tretej časti čitateľ nachádza mnoho tzv. flashbackov do minulosti Faye, do jej trpkého detstva a spozná tak traumy, ktoré kvárili jej dušu. Pomaly si tak skladá ucelený obraz o tajomnej, nekompromisnej a ctižiadostivej Faye, ktorej minulosť ju poznačila väčšmi, než by chcela.


"Máš smutné oči. Vieš o tom?" spýtal sa a zhlboka si potiahol z cigarety.
"Čo tým chceš povedať?"
"Že akoby si v sebe nosila žiaľ. Páči sa mi to. Večne šťastní ľudia ma nudia. Nie sme uspôsobení na večné šťastie. Z toho by sa svet musel zblázniť."

Už dlhú dobu sa mi nestalo, aby som sa od knižky nevedela odtrhnúť. Pri Läckbergovej sa mi to stalo už takým zvykom. No od tohto diela som sa doslova nemohla odtrhnúť. A prečítala som ju za jediný deň. Potrebovala som sa čo najskôr dozvedieť, ako to s Faye dopadne, inak by som nezaspala. Knižka ma vcucla do seba ako ten najmrazivejší triler a vypľula ma s rozporuplnými emóciami. Pri čítaní som prežívala všetky vzruchy i bolesti hlavnej hrdinky. Myslím si, že touto knihou sa začína tzv. "nová éra" tejto brilantnej švédskej autorky krimi.

Aj napriek tomu, že sa v knižke nevyskytujú detektívi ako hlavné postavy a po každej tretej kapitole sa do deja nezapletie nejaké to mŕtve telo, dej nestráca na kvalite a pútavosti. Oceňujem, že autorka siahla po takej téme ako je "život v pozlátku" a odokryla širšej verejnosti svet bohatých a vplyvných ľudí, v ktorom platia iné pravidlá a zásady než u bežných ľudí. Je to svet dravcov, v ktorom nevie každý plávať a o to krutejšie sa zaobchádza s odpadlíkmi...

Zlatá klietka je natoľko perfektná, že by som si ju prečítala od začiatku až do konca opäť. No o niečo pomalšie. A vychutnávala si každý moment, zvrat, podnetné a mrazivo pôsobiace dialógy, vzrušujúce a sexom nabité scény a hlavne myšlienkové pochody ambicióznej Faye.

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára