nedeľa 18. apríla 2021

Dievča v hmle

 

Tento rok dávam šancu slovenským autorom/-kám viac, ako by som si bola pomyslela. Dievča v hmle je debutovým románom Barbory Bernátovej a aj keď je na obálke uvedená nálepka "triler", určila by som ho žánrovo skôr ako "krimi triler".

Rozprávačom celej detektívnej a trilerovej zápletky je sukničkár a sebecký, arogantný ignorant Dávid Meizner, ktorého privolajú na miesto činu v skorých ranných hodinách, čo mu príliš nepridá na nálade. So zvyškami alkoholu v krvi sa vyberie do chatovej oblasti neďaleko Košíc, kde bola brutálnym spôsobom na smrť dobitá, uškrtená a znásilnená žena. Stopy ho neskôr privedú aj spolu s jeho kolegyňou Emou do malej dediny pod Tatrami, kde sa žena narodila a žila celé detstvo. Pátranie po vrahovi im však značne skomplikuje nová nadriadená a samozrejme aj Dávidova výbušná, sukničkárska a netrpezlivá povaha. Skoro nikto ho nemá v obľube, okrem Emy, ktorú Dávid považuje za najkrajšiu ženu na svete...

Ach, tie obálky... Aj v tomto prípade som sa ňou nechala zlákať a v neposlednom rade aj tajomným názvom celej knižnej publikácie. Hneď na začiatok však musím znegovať za mňa stručné a krátke opísanie miesta činu. Na to, že je "dievča v hmle" nosným prvkom diela, autorka si mohla dať väčšiu snahu s opisom tajomného a zahmleného miesta činu s "brutálne napadnutou" obeťou (alebo som už zrejme príliš poznačená stovkami detektívok a trilerov zo severského prostredia, ktoré som prečítala, hm). 

Táto knižka z pera slovenskej autorky sa mi inak čítala veľmi dobre. Otáčala som stranu za stranou a nevedela sa príbehu dostatočne nabažiť. Veľmi mi sadol arogantný, drzý, pesimistický pohľad na svet hlavného vyšetrovateľa Dávida, ktorý rád pretiahol všetko, čo sa okolo neho mihlo, ale v srdci si nosil iba kolegyňu Emu, s ktorou túžil nadviazať hlbší vzťah... Dávid frflal skoro na všetko, čo sa dialo v jeho živote a často som sa na jeho uvažovaní zabávala. Bolo mi až ľúto, keď dej skončil - rada by som si prečítala ďalší prípad, v ktorom by on a Ema viedli vyšetrovanie, pretože ako postavy sa skvelo dopĺňali. 

Dej je prerozprávaný primárne z Dávidovho pohľadu a čitateľ môže nahliadnuť aj do denníkového záznamu zavraždenej obete - Hany, ktorá bola v detstve zneužívaná. Pasáže, ktoré opisuje vo svojom denníku, sú riadne temné a po ich dočítaní som musela knihu na chvíľu odložiť a "predýchať" ich. 
Tiež sa občas z Dávidovho rozprávania dej presunie k udalostiam, ktoré sa odohrávajú v životoch jednotlivých postáv súvisiacich s vyšetrovaním a ktoré poznali obeť - jej bývalá láska, starostka obce, najlepšia kamarátka a pod..

Ku koncu som si bola takmer na sto percent istá, že som odhalila, kto sa skrýva za "maskou" vraha... a autorka so mnou vybabrala na plnej čiare - takéto prekvapenia mám veľmi rada.
Opäť som sa teda utvrdila v tom, že slovenskí autori vedia písať trilery a rada objavím ďalšie kvalitné romány s mrazivými zápletkami pochádzajúcich z našich končín. 

🌟🌟🌟🌟 4/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára