nedeľa 11. júla 2021

Dva psychotrilery, dve mrazivé krimi a jeden hororček na horúce letné dni

 

Za posledné obdobie som prečítala niekoľko kníh, ktoré mi dosť prirástli k srdcu a na dlhé týždne mi utkveli v mysli. Sú to diela:

Nevidený od Mari Jungstedt,

Strach z lietania od Fitzeka,

Dievča s cudzím srdcom od Alex Dahl,

Kill Creek od Scotta Thomasa

a Výkrik od Nicolasa Beugleta.

...z toho Fitzek patrí k mojim veľkým obľúbencom... autorka Alex Dahl je mojím objavom tohto roka a rovno sa zaradila medzi mojich ďalších obľúbených spisovateľov... hororček Kill Creek je zaujímavým debutom na poli novodobej hororovej literatúry... a na dielo Výkrik som sa tešila skoro odvtedy, čo vyšlo (konečne) v slovenskom preklade...

Severské krimi zo Švédska s názvom Nevidený vyšlo po prvýkrát už niekedy okolo roku 2003, ale na slovenskom knižnom trhu sa objavilo iba minulý rok (hm), pričom autorka Mari Jungstedt je jednou z najúspešnejších švédskych autoriek krimi románov. 
Leto, ktoré je vcelku chladné a mrazivé, turistická sezóna v plnom prúde, odľahlý ostrov Gotland a brutálna vražda mladej ženy a jej psa blízko pobrežia. Začínajúca panika, pribúdajúce vraždy a spletitá pavučina vzťahov, ktoré sú v jadre zhnité a toxické. Táto detektívka má niečo do seba, aj keď nepatrí k mojim obľúbeným, ale určite by som dala šancu ďalším počinom od autorky. Číta sa, doslova, sama.

Už dlho som nesiahla po ďalších románoch od môjho miláčika Fitzeka... tak som to v tieto horúce letné dni napravila psychotrilerom Strach z lietania. Som celkom zvyknutá na to, že v jeho knihách nie je nič také, ako sa na prvý pohľad zdá a vždy prídem k obrovskému prekvapivému záveru, ktorý ma buď nechá chladnou alebo ma totálne rozmetá na drobné kúsky. Tento román patrí do druhej kategórie. 
Na jednej strane klaustrofobické pocity z uzavretého lietadla a psychologická poradňa s jednou neurotickou, sťažka (ne)vyliečenou psychotičkou, ktorá kedysi túžila postrieľať polovicu školy. Na druhej strane šialený psychopat ohrozujúci tehotnú ženu v rozpadnutej fabrike určenej na výrobu mlieka. Diabolská, napínavá, šialená hra na mačku a myš... kto z koho zvíťazí a porazí zlo... a či vôbec? Veľmi ma to bavilo a asi onedlho siahnem po nejakom ďalšom trileri z jeho majstrovského pera. 

Ako som už spomenula, Alex Dahl patrí k mojim veľkým objavom tohto roka. Najskôr som prečítala jej prvotinu Chlapec pri dverách a následne som siahla po ďalšom psychotrileri Dievča s cudzím srdcom, ktorý ma bavil možno o niečo viac, ale obe diela sú, jednoducho, perfektné a čítajú sa samé. 
Keď Alison príde o dieťa, celý jej svet sa obráti hore nohami. S manželom sa odcudzia a každým dňom bojuje aj o posledné čriepky príčetnosti. Kapitoly venované rozprávaniu z jej života sú striedané s rozprávaním Iselin, ktorej dcéra je smrteľne chorá... avšak do doby, kým nedostane od darcu nové srdce a ich život sa odštartuje od nuly smerom k lepšiemu. Alex Dahl je brilantnou rozprávačkou. 
Od tejto knihy sa len ťažko odtŕha a bolo to miestami dosť smutné, traumatické čítanie. Myslím si, že pre matky (ktoré by po nej siahli) sa stane nočnou morou.  

Kill Creek je novodobým knižným gotickým hororom, ktorý som si patrične vychutnala, pretože dobrý, strašidelný horor v knižnej podobe som už dlho nedržala v rukách. 
Tento román bol nominovaný na cenu Brama Stokera a pre každého hororového nadšenca by mal byť povinnou čitateľskou jazdou. Nesie v sebe isté prvky zo známych diel, akými sú napr. Osvietenie od Kinga či Dom na kopci od Jacksonovej, ale nekopíruje ich. Iba z nich opráši pavučiny a zhnité listy a prepracuje po novom. 
Ide o pútavý a napínavý hororový román z kansaského vidieka. Na tomto mieste sa nachádza spustnutý dom sestier Finchových, ktoré zomreli za zvláštnych, záhadných okolností. Celé roky stál opustený a obrastený trávou, avšak teraz k sebe prilákal nových návštevníkov, a to nie hocijakých - štyroch slávnych hororových spisovateľov, ktorí sa rozhodnú stráviť v jednom z najstrašidelnejších domov na svete jednu noc. V jeho stenách však potichu vyčkáva číre zlo a túži po krvi.

Výkrik je fascinujúcim trilerom a detektívkou zároveň, v ktorom sa pojednáva o ľudskom šialenstve a nebezpečnosti vedy. Dielo začína na prvý pohľad rutinným prípadom úmrtia v psychiatrickej nemocnici v Osle. Na toto miesto je privolaná detektívka Sarah, aby obhliadla miesto úmrtia jedného z pacientov, ktorého ošetrovatelia našli s ústami roztiahnutými dokorán ako zo známeho Munchovho obrazu. Pacient bol očividne uškrtený a na jeho čele sa skvela jazva s číslom 488. Pacientova izba bola taktiež pokrytá zvláštnymi, tajomnými kresbami. Čo to má všetko znamenať? 
Sarah postupne odhaľuje temné súvislosti, ktoré ju zavedú až k úvahám o zmysle ľudskej existencie a posmrtnom živote. Odpovede na ne sa dozvie v útrobách utajených laborátorií na odľahlom ostrove.
Desivé, ohromujúce a čo je najdôležitejšie - inšpirované skutočnými udalosťami.
Myslím si, že ten, kto si prečíta túto knihu, sa už zrejme nebude na svet a život pozerať rovnakými očami...   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára