štvrtok 1. augusta 2019

Stephen King - Outsider


Stephen King je jedným z mojich najobľúbenejších spisovateľov a dalo by sa povedať, že práve jeho knižky ma dostali viac k čítaniu. Dlhé roky som nečítala ani nič iné. Tie časy sú už preč, no vždy som zvedavá na jeho nové diela (aj keď ma mnohé z nich sklamali, napr. séria Pán Mercedes či Spiace krásavice). Aktuálne sa teším zo správy, že vydavateľstvo Beta sa rozhodlo vydať mnoho jeho starších diel v dotlači, ktoré sú už všade beznádejne vypredané a nedostupné (medzi inými Dlhý pochod, na ktorý si už veľmi dlho brúsim zuby i nechty, alebo Beznádej, ktorú vydal pod pseudonymom Richard Bachman).

Outsider je detektívny triler s prvkami hororu, ktorý vyšiel v r. 2018, ale na slovenský trh sa dostal v tomto roku, takže ho považujem za "čerstvú novinku". V prvom rade ma sklamalo rozhodnutie vydavateľstva Ikar, ktorí pozmenili pôvodnú, hrôzostrašnú obálku, a vsadili do nej nejaké chlapa (tipujem, že by mal zrejme predstavovať postavu detektíva Ralpha?), ktorý je taký... bez žiadnej výpovednej hodnoty. 

Odhliadnuc od obálky, na toto dielo som sa veľmi tešila. Aj keď po minulých skúsenostiach som čím ďalej tým viac skeptickejšia, čo sa týka autorových noviniek, pretože s jeho staršími, čírymi horormi majú pramálo spoločné a o atmosferickom strachu nemôže byť ani reči. V Outsiderovi však King skĺbil nielen prvky detektívky, ale aj hororu a v niektorých pasážach mi skutočne behal mráz po chrbte. S rýchlo plynúcimi stranami bolo tiež zaujímavé pozorovať isté prepojenie s jeho predošlými knihami (napr. s už spomínanou sériou Pán Mercedes či Temná veža). Dané prvky vôbec nenarúšali nový príbeh a len okrajovo ho dopĺňali na tých správnych miestach.



Outsider by sa dal rozdeliť na také pomyselné dve časti - prvých dvesto strán pôsobí ako detektívka a v druhej polovici sa pred čitateľom otvára úplne iný svet, ale aj pohľad na daný problém. Na mňa pôsobila táto časť skôr už ako triler zmiešaný s hororom. 
Vždy, keď som knižku (väčšinou nedobrovoľne) odložila, tak som sa prichytila pri tom, že premýšľam nad dejom, zvratmi, postavami a neprestajne hútam nad tým, kto sa skrýva za postavou vraha, tajomným Outsiderom. A to ma vždy na Kingovi bavilo - natoľko dokáže čitateľa vtiahnuť do svojho vymysleného sveta, až zabudne na svoje problémy a realitu okolo. 

V krátkosti, príbeh sa točí okolo brutálnej vraždy malého chlapca, ktorého telo nájdu v mestskom parku. Vrah po sebe všade zanechal odtlačky prstov, stopy i mnohých svedkov. Všetky cesty vedú k uznávanému, usporiadanému trénerovi bejzbalu Terrymu Maitlandovi. Detektív Ralph ho spolu s kolegami zatkne uprostred veľkého zápasu a nielen, že mu zničí dlho budovanú reputáciu, postupom dní zisťuje, že mohol urobiť chybu. Terry má také alibi, že Ralph začína pochybovať o tom, čo je skutočné a čo nie. Ako sa mohol uznávaný tréner ocitnúť na dvoch miestach naraz? 

Outsider je skvelo vystavaný príbeh. Myslím si, že v mojej mysli ostane rezonovať ešte veľmi dlho. A ja sa teším, že po dlhom čase bola v mojich rukách "Kingovka", ktorá ma dostala mimo realitu a ja som len doslova hltala stranu za stranou. 

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5    

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára