pondelok 9. decembra 2019

Séria od Jenny Han ako dokonalé čítanie (nielen) na toto obdobie ♥


Už sa ma pomaly začína zmocňovať "predvianočná nálada", čo sa týka pokoja, šťastia, lásky a všetkých radostných vecí, ktoré by s týmto obdobím mali byť spojené. A tak sa v čítaní oddávam ľahším témam a ľahším knihám plných romantiky a humoru. Medzi inými som siahla po pokračovaniach úžasnej knižky Všetkým chalanom, ktorých som milovala. Dvojica Lara Jean Covey a Peter Kavinsky je jedna z najúžasnejších romantických dvojíc v knižnom svete! A ten, kto si myslí opak? Pre neho táto séria nie je určená (a ani tento článok).



Nad knižkami od Jenny Han som uvažovala veľmi dlho (až tak dlho, že som ďalšie dve časti nenašla dostupné v slovenčine). Na rôznych knižných diskusných fórach som na ne totiž nachádzala rozporuplné reakcie. Jedným sa veľmi páčila, iní nad ňou ohŕňali nos a oháňali sa výrazmi "trápne", "detinské", "o ničom", "nudné" a väčšine takýchto čitateľov liezla Lara Jean na nervy (hm!).

Potom som videla film, ktorý je jednoducho úžasný a už som si ho pozrela x-krát (áno, plánujem si ho pozrieť zas), pretože je natočený brilantne a o postavách ani nebudem viac písať, pretože by som tu o tom písala donekonečna (a ešte ďalej). 

Keďže som sa do filmu zamilovala, chcela som sa o živote Lary Jean dozvedieť ešte viac a najmä to, ako to s nimi dvoma pokračovalo ďalej, takže som siahla aj po knižkách. A pri čítaní som si uvedomila jednu dôležitú vec - tí, ktorí sú maximálne očarení svetom Lary Jean a jej nevinnou láskou k Petrovi Kavinskému budú túto knižnú sériu zbožňovať! Lenže tí, ktorí nad niečím takým nevinným, nežným, ľahko sentimentálnym a romantickým zalamujú rukami, radšej nech sa na ňu ani len nepozrú, inak ostanú sklamaní. Pochopila som teda, prečo je toľko neprajníkov, čo sa týka tejto série:

  • vzťah Lary Jean Covey a Petra Kavinskeho je (a každý čitateľ si to musí priznať) dosť naivný. Tvrdým realistom môže ich vzťah pripadať ako "pritiahnutý za vlasy", ich hádky ako "detinské a neopodstatnené" a takýchto príkladov by som tu mohla použiť ešte stovky. Lenže práve v tomto sa skrýva čaro týchto knižiek - autorka sa v nich rozhodla vykresliť krásnu, nevinnú a nežnú podobu teenagerskej lásky, ktorá je naozaj možná u niektorých jedincov,
  • Lara Jean stále len pečie a scrapbookuje a venuje sa aktivitám, ako keby bola dôchodkyňa - aj toto sa môže zdať neprajníkom série. No hlavná hrdinka jednoducho mala typické záujmy utiahnutej stredoškoláčky, ktorá nepotrebuje vytŕčať z davu a je spokojná sama so sebou, čo je, myslím si, v jej veku obdivuhodné (a za jej predčasnú vyspelosť určite mohla aj skorá strata jedného z rodičov),
  • obaja sa stále schádzajú a rozchádzajú, hádajú sa akoby "o ničom" a Peter Kavinsky (najmä v druhej časti) sa správa ako "teľa", ktoré nevie, čo chce - priznám sa, že druhá časť mi prišla v rámci celej série asi ako najslabší článok, kde nebol daný prílišný priestor na rozvíjanie jeho charakterových vlastností, no tiež si myslím, že ich spoločné hádky mali zmysel. Autorka cez ne poukazovala na krehkosť vzťahov, rozháranosť myslí teenagerov a samozrejme na krásu zmierovania a utužovania vzťahov, ktoré majú pevné základy v bezpodmienečnej láske.

Na záver k tomuto ešte musím dodať - ak sa mi ako čitateľovi nepáči prvý diel hocijakej knižnej série, načo siaham po ďalších častiach? Aby som ich mohla znechutiť iným potenciálnym čitateľom, ktorým by sa knižky mohli páčiť? Jednoducho nechápem mentalitu niektorých ľudí. Ak k niečomu prechovávam silnú antipatiu, nevyhľadávam to a učím sa brzdiť silu vlastnej zvedavosti! ;-)


Prvý diel Všetkým chalanom, ktorých som milovala je skoro vernou kópiou úžasného filmového spracovania, v ktorom sa rolí hlavných hrdinov zhostili Lana Condor (Lara Jean) a Noah Centineo (Peter). Dokonca sa mi film páčil o niečo viac než knižka, ale tá perfektne dopĺňa film a naopak.

Druhý diel P. S. Stále tě miluju je, ako som už spomínala, pre mňa najslabším dielom série. V podstate sa celý čas nič zásadné nedeje a túto knižku je potrebné brať ako "oddychové čítanie", nič viac. Do deja vstúpi ďalší chalan, ktorý na chvíľu popletie hlavu Lary Jean a veľmi pekný je aj old schoolový večierok, ktorý Lara Jean pripraví v domove dôchodcov, ale inak...

Tretí diel Navždy s láskou Lara Jean aktuálne dočítavam, ale čo sa týka kvality a rôznych nových zvratov a zážitkov ho možno prirovnať k prvej časti. Udeje sa tu toho naozaj dosť a hlavne, Lara Jean tu rieši svoj blízky prestup na univerzitu a odsťahovanie sa na internát, kde bude ďaleko od svojich blízkych a najmä od svojej lásky, takže to veru nie je ľahké obdobie v jej živote.


Niekedy v roku  2020 má vyjsť filmové spracovanie druhej časti, takže sa nesmierne teším! ♥
Pri čítaní tejto úchvatnej a riadne romantickej i vtipnej knižnej série by si mal každý prichystať niečo sladké na jedenie, pretože to, čo predvádza hlavná hrdinka v kuchyni je majstrovské (veľakrát som si musela vyhľadať, ako a či je vôbec možné zhotoviť nejakú plnku alebo polevu, ktorú používa na svoje krásne koláčiky). Len o tom píšem a zase sa mi zbiehajú sliny...

Ten, kto sa chce naladiť na vianočnú atmosféru a odpútať sa od zhonu, stresu a rôznych ťažkostí, mal by siahnuť po týchto knižkách. Rozosmejú a pohladia srdce.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára