štvrtok 5. marca 2020

Melissa Keilová - Kráska a Geek


Po dlhej dobe som siahla po YA literatúre, a to rovno po niečom, čo sa na prvý pohľad javí ako "lacná romantika". Obálka však veľmi klame (a táto knižka by si rozhodne zaslúžila oveľa krajšiu obálku). 

YA literatúra ma v poslednej dobe dosť sklamávala. Buď ma nudila alebo ma jednoducho nezaujala, neviem, v čom nastala chyba, že som sa po týchto knižkách začínala pozerať s odporom... No táto knižka ma vytrhla z pomyselného nechutenstva a dosť ma prekvapilo, ako som si ju obľúbila. Celkom by ma potešilo pokračovanie alebo seriálové spracovanie tohto diela.

Túto knižku som čítala v rámci "knižnej štafety". Tento projekt je niečo úžasné a veľmi ma bavilo čmárať do knižky moje dojmy popri čítaní a zvýrazňovať nejaké obľúbené časti. Musela som chvíľu bojovať s odporom pri predstave, ako píšem perom do knihy, ale vcelku rýchlo som to prekonala.


Kráska a Geek je príbeh o hororovom fanúšikovi Samovi, ktorý neznáša strednú (skoro ako drvivá väčšina stredoškolských hrdinov) a ľudí nielen v nej, je flegmatik a zbožňuje svoju zaužívanú rutinu, do ktorej spadá najmä písanie vlastných hororových scenárov (preferuje najmä zombíkov a vyletujúce mozgy) a po večeroch sledovanie hororových klasík s mamou. 
Jeho dennodennú rutinu však naruší príchod novej spolužiačky Camilly, ktorá je veľmi svojská a iná, ako ktokoľvek, koho dovtedy poznal. Neskôr zistí, že zbožňuje Hviezdne vojny rovnako ako on a majú si rozhodne čo povedať...


Knižka nepojednáva o nejakých závažných otázkach ľudského bytia, ani nepodáva nejaký nový pohľad na život. Ukazuje život vo svojej naturálnej forme a poukazuje na rôzne problémy (nielen) teenagera, ako je napr. neznesiteľná bolesť zlomeného srdca či rozvod rodičov. Vo svojej jednoduchosti a zároveň jedinečnosti je neskonale dokonalá. Neviem, či to bude aj zásluhou toho, ako som písala do knižky vlastný názor, ale veľmi si získala moje srdce. Až je mi ľúto, že príbeh po 297 strane nenávratne skončil.

Hlavný hrdina Sam je jednoducho úžasný! A spôsob zobrazenia, ako postupne graduje jeho flegmatický prístup k životu a ľuďom v ňom, k jeho až tzv. erupcii všemožných pocitov, od vzrušenia, lásky až po hnev, je dokonalý! Najviac sa mi páčil jeho zápal do hororov (ten chalan ešte aj spával s postavičkou Freddyho Kruegera, keď mu bolo ťažko pri srdci). Taký človek sa len tak na ulici nevidí. Hlavne kvôli nemu a jeho svojskému humoru si ma toto dielo získalo (malá ukážka: Ale dokážem uznať, že vedľa tohto chalana my ostatní vyzeráme ako potomkovia Leatherfacea po kozmetickom zásahu motorovou pílou :-D). ♥

Viem, že je to jediná rozumná vec, ale tu a tam zacítim surovú, tupú bolesť - trochu ako smútok, nostalgiu alebo niečo také. A občas, keď sa prestanem sústrediť, odrazu hľadím na jej tvár a celkom pritom zabudnem dýchať. Myslím, že nejaký čas potrvá, kým to prejde. Asi je to normálne. Rozhodne o tom nehodlám nejako špekulovať.

(SPOILER!) Počas čítania na mňa zapôsobili asi také tri silné momenty:
  • rozvod Samových rodičov, z čoho mi prešiel mráz po tele, ale hlavne Samova zložitá reakcia na túto ťažkú situáciu,
  • keď sa Camilla ukázala ako fakt skvelá kamoška, ako Samovi pomáhala dostať sa z depresie,
  • moment, kedy Samovi došlo, že je do Camilly beznádejne zamilovaný a niet cesty späť.
 Knižka je veľmi vtipná, ale zároveň aj dojíma. Na konci som potrebovala ešte aspoň zopár strán navyše, ale už ma tam nič nečakalo. Až je mi smutno, že príbeh jednej krásky a hororového geeka skončil. Je to ľahké čítanie, plné zaujímavých situácií, ale aj dosť takých, ktoré prináša scenár život. Myslím si, že toto dielo by sa rozhodne malo dostať do širšieho povedomia (nielen) mladých čitateľov.

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára