sobota 29. augusta 2020

Sfilmované knižky (časť prvá)


Myslím si, že svet bez príbehov (v akejkoľvek podobe) by bol veľmi fádnym, šedým miestom. Filmy mám asi rovnako rada ako knihy (no dobre, knižky o niečo viac) a skoro vždy sa poteším, keď podľa niektorej knihy natočia film. Niekedy sa však v duchu už dopredu zhrozím, či režisér nepojme danú knihu úplne inak a do rolí hlavných postáv obsadí škaredých hercov, ktorí v konečnom dôsledku vôbec nebudú korešpondovať s mojou fantáziou. Existujú však aj filmy, ktoré dokonca svojou kvalitou predčia knižné predlohy. A aj v tomto mojom výbere sa nachádza taký prípad...

 Zaradila som sem diela z rôznych žánrov:

  • Divočina od Cheryl Strayedovej - skutočný príbeh
  • Temné miesta od Gilian Flynnovej - triler
  • Jeden deň od Davida Nichollsa - romantický román
  • Skôr než zaspím od S. J. Watsona - triler
  • Kým dopadnem od Lauren Oliverovej - YA, fantasy/romantický román

DIVOČINA

Tento skutočný príbeh o hľadaní seba samej vyšiel vo filmovej podobe v roku 2014. Ja som najskôr videla film a neskôr si zadovážila knižku. Vo filme som sa totiž o jej myšlienkových pochodoch nedozvedela veľa a nechápala som, prečo sa rozhodla na taký odvážny krok vo svojom živote, teda postúpiť dlhú, strastiplnú cestu dlhú 1770 km - prejsť celý vysokohorský chodník Pacific Crest Trail od Mohavskej púšte cez Kaliforniu, Oregon až do štátu Washington, a to úplne sama. Osamotená, bez žiadnych predchádzajúcich skúsenosti, s batohom ťažkým okolo 20 kíl, sa rozhodla poskladať svoj zlomený život späť dokopy, urovnať si myšlienky, očistiť si psychiku. A to, čo prežívala na svojej odvážnej ceste, bolo miestami viac než desivé. Fakt, že sa pri rôznych nástrahách nezosypala a dané situácie ju len posúvali ďalej vpred, ma veľmi upútal. V podstate mi tento príbeh potvrdil silu (a samozrejme čaro) prírody. Autorku a zároveň hlavnú hrdinku príbehu nesmierne obdivujem. Po takejto ceste sa z nej stala úplne iná žena... 

Ak by som mala porovnať film vs. knihu - v knihe je veľké množstvo opisov a faktografických údajov, zatiaľ čo film sa zameriava na všetky trpké (ale aj veselé) príhody, ktoré na svojej ceste prežila. Knižka však funguje ako skvelý doplnok k rovnomennému filmu. Chýba jej však patričné napätie (darmo, písať o niečom takomto? To by bolo treba zažiť...) a miestami ma nudila.

TEMNÉ MIESTA

Autorku Gillian Flynn mám veľmi rada. Jej knihy sú... jednoducho brilantné. Páči sa mi, že jej postavy sú dokonale vykreslené a keď o nich čítam, cítim sa, ako keby boli moji vlastní príbuzní, známi alebo priatelia... Taktiež sú jej príbehy veľmi originálne a v tom kvante rôznych iných trilerov je ľahko rozpoznateľná. 
Seriálovú podobu dostali jej rovnako výborné Ostré predmety, ale do tohto výberu som vylovila túto knižku, pretože sa mi z jej všetkých doteraz vydaných diel páčila najviac. Určite si ju plánujem ešte niekedy znovu prečítať. Hlavná postava Libby ako malé dievčatko prišla o mamu a dve sestry, ktoré zavraždili pri satanskom rituáli. Ona jediná prežila a vo svedeckej výpovedi označila ako páchateľa tohto hrozného činu svojho staršieho brata. O 25 rokov neskôr ju vypátra Vražedný klub - tajné spoločenstvo posadnuté slávnymi zločinmi - a chcú z nej vytiahnuť podrobnosti daného prípadu. Libby sa im rozhodne "pomôcť", aby finančne prilepšila svojej rodine. Presúva sa z prostredia striptízových klubov do spustnutých turistických miest či na vidiek medzi štamgastov, opilcov a narkomanov. Libby sa napokon ocitne na úteku pred vrahom...

Ako som už spomenula, knižka je výborná! Ale jej filmová podoba značne zaostáva a ja som ju po zhliadnutí označila za slabší priemer. Vôbec ma snímok neohúril, neočaril, sklamane som ho dopozerala (a teda, netrval vôbec krátko) a nepáčila sa mi ani hlavná herečka, ktorá hrala Libby. Toto je, jednoducho, ten prípad, kedy film ako doplnok ku knihe nefunguje.

JEDEN DEŇ

David Nicholls napísal príbeh z prostredia Veľkej Británie o vzťahu medzi DexteromEmmou, ktorí sa kedysi spoznali na vysokej škole a ich cesty život neustále rozdeľoval. Chvíľu spolu randili, vzájomne sa neskutočne priťahovali, no neskôr ich život rozdelil. Aj keď ostali najlepšími priateľmi, obaja vo svojom vnútri veľmi dobre vedeli, že sa milujú. V knižke čitateľ sleduje dvadsať rokov ich spoločného nachádzania sa (a opätovného strácania sa). Autor tento román napísal vtipne a dynamicky. 
Film je rovnako dobrý ako kniha. Myslím si, že sú na rovnakej úrovni, čo sa týka kvality. Hlavnej hrdinky Emmy sa zhostila známa herečka Anne Hathaway a keď som po prvýkrát videla tento film, marí sa mi, že som pri jeho konci vyronila slzičku či dve. Je to vskutku dojímavý, romantický príbeh o sile osudu, ktorý by si mala každá citlivá duša pozrieť aspoň raz.

SKȎR NEŽ ZASPÍM

Hlavná hrdinka tohto psychologického trileru Christine Lucas stratí po nehode pamäť. Každé ráno sa prebúdza po boku muža, ktorého nespoznáva, v dome, ktorý považuje za cudzí. V zrkadle nespoznáva ani vlastnú tvár. Muž jej trpezlivo opakuje, že je jej manželom a že utrpela stratu pamäti po autonehode. Všetky spomienky, ktoré počas dňa nadobudne sa jej však opätovne vymažú, keď večer zaspí. Kvôli tomu si vedie denník, do ktorého si zapisuje všetko, na čo si v priebehu dňa spomenie. Každé ráno si ho zas prečíta a pomaly objavuje seba i svoj život. Z minulosti však vyplávajú na povrch záhady, kvôli ktorým začína pochybovať, čo je iba jej fantázia a čo skutočnosť... alebo žeby aj narušená pamäť?

Vo filme hrá pomätenú Christine talentovaná Nicole Kidman a tejto role sa zhostila dokonale. Funguje tiež ako výborný doplnok ku knihe, dokonca ju v záverečných scénach miestami predčí a keďže mám trochu slabosť na túto herečku, film sa mi páčil o niečo viac ako kniha. 

KÝM DOPADNEM

Znamenité a originálne YA dielo, ktoré teraz možno nájsť v mnohých výpredajoch a čitateľ pri ňom veľmi rýchlo zabudne na oklieštenosť reality. 
Študentka Samantha Kingston prežíva rovnaký deň sedemkrát. Je nútená prehodnotiť každý svoj krok, každú svoju myšlienku, ktorá jej v priebehu dňa prebehne mysľou, každé slovo, ktoré vysloví a postupne prichádza na to, že aj tá najmenej podstatná vec môže mať za následok zlú udalosť alebo dokonca tragédiu. Tým, že je nútená opakovať ten istý deň stále dookola, si napokon uvedomí, na koľkých veciach v živote skutočne záleží a kto je v jej živote skutočným priateľom. Kvôli všímaniu si detailov prichádza na to, že predsudky a falošné úsmevy v jej živote nemajú priestor...

Toto je prípad knižky, ktorá vo svojom filmovom spracovaní (Before I Fall) vôbec nefunguje. Role Samanthy sa zhostila roztomilá Zoey Deutch, ale to je jediný "ťahúň" celého filmu. Ak by som si pred zhliadnutím neprečítala knižku, vôbec by som nechápala, prečo sa prebúdza do rovnakého rána, takisto jej ľahkosť, s akou pristupuje k jednotlivým udalostiam a aj dramatický záver... Rozpačitý film, ktorý ma vonkoncom ničím, okrem danej herečky, neoslovil. A pritom námet je to perfektný...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára