nedeľa 18. októbra 2020

Michelle Sacks - V dobrém i zlém

PsychoTriler V dobrém i zlém je značne iný než ostatné. Líši sa hlavne tým, že preniká až "do kosti" svojou zvrátenosťou a faktom, že v tomto príbehu nevystupuje žiadna kladná postava. Ide skôr o akýsi psychologický ponor do prežívania jednej zdanlivo šťastnej, dokonalej rodiny, než o budovanie zápletky plnej zvratov a naháňanie nejakého vraha. V knihe takisto absentuje priama reč, ale prekvapivo, vôbec mi to neprekážalo a napriek tomu som sa nevedela od čítania odtrhnúť a veľmi ma bavilo. Doteraz neviem presne pomenovať, prečo ma táto kniha tak dostala a čím to bolo, že ma niekde hlboko vo vnútri zamrazila a diferencovala sa spomedzi ostatných v tomto žánri.

Isté však je, že všetko, čo o nej napísali na prebale, je pravdivé a vydavateľstvo Cosmopolis si začnem väčšmi všímať. Vskutku, v tomto príbehu ide o dokonalú rodinu, dokonalý život... a v konečnom dôsledku o dokonalo vyskladanú lož. Odhaľuje temnú stránku manželstva, materstva i priateľstva. 


Američania Merry, Sam a ich malé bábo Conor sa jedného dňa rozhodnú odísť navždy z Ameriky a nasťahujú sa do odľahlého domu vo Švédsku, kde ich obklopujú lesy a jediný náznak civilizácie predstavujú ich susedia, s ktorými sa hneď spriatelia. Tí žijú doslova vikingským štýlom života a varujú ich pred nárastom depresie či rôznych foriem úzkostí, pretože vo Švédsku svieti slnko 4-5 hodín a samota mnohým začne doliehať na mozog... Samovi však príde, že sa presťahovali na dokonalé miesto, ktoré v celom svete nemá páru a nemôže uveriť šťastiu, ktoré ich postretlo. 

Čitateľ sa bližšie zoznamuje s ich prežívaním prostredníctvom rozprávania Merry a Sama. Príbeh začína úplne idylicky a hneď som si pomyslela, že tu niekde začnú spod povrchu vyvierať pravdivé, temné skutočnosti (a fakt to tak bolo). Jediná pozitívna kapitola je... prvá. A potom príbeh ide dolu kopcom. Prináša jedno šokujúce odhalenie za druhým a veľmi sa mi páčilo, akým štýlom ich autorka odhaľovala - nenápadne a skryto medzi riadkami, vôbec na temnú skutočnosť a pravdu neupozorňovala a zahalila ju do každodenného prežívania a diania jednotlivých postáv.

Spočiatku som si myslela, že sa mi nejaká postava aspoň trochu zapáči a budem k nej inklinovať, ale už od začiatku som každú jednu neznášala a hlavne Sama. Bol to pokrytecký hajzel, ktorého by som najradšej nakopala do zadku a po niekoľkých kapitolách venovaných jeho prežívaniu a mysleniu som musela knihu odložiť, aby som predýchala jeho stupiditu, zákernosť a záletníctvo.

Neskôr do príbehu vstupuje ďalšia postava - najlepšia Merryina kamarátka Frank, ktorá je taktiež zdanlivo dokonalou ženou, ktorú nič netrápi, v živote dosiahla všetko, po čom túžila a je zvedavá, ako sa darí jej najlepšej priateľke... Ale opak je pravdou. To, čo začne po istom čase v príbehu predvádzať, ma teda poriadne znechutilo. Svojím spôsobom sa zaradila medzi smutné duše, ktoré svoje trápenie snažili potlačiť neadekvátnym správaním...

Nebyla to všechno lež. Stejně tak nebyla všechno pravda. Obě polohy se nakonec slijí v takovou či onakou realitu. V cosi, co faktům odpovídá jen napůl. 

Pravda je následující. Je pravda, že ne vždycky má člověk v úmyslu něco udělat. Někdy se prodere do popředí potlačená část osobnosti, temná a skrytá hluboko v nitru. Víte, že tam je - a vždycky byla -, je ale utajená, spoutaná ve sklepě, neboť si kvůli její nesmírné děsivosti, ohavnosti a ostudnosti nedokážete představit, že pokud by ji někdy někdo spatřil, pochopil by, že patří k vám.  

A ona se utiší; je chytrá. Umí si počkat. Vyčíhne si vhodnou příležitost, kdy jste tak oslabení, že jí nedokážete vzdorovat. V takových okamžicích se mění v nestvůru vystupující z hlubin, v obludu, co si uhryže vlastní končetinu, aby se vysmekla z řetězů, v cirkusového tygra, který jednoho dne uprostřed vystoupení obrátí chřtán proti svému krotiteli a rozerve ho vejpůl.

A ve světě pak rozpoutá hněvivý chaos.

Takže, veľmi ma upútal spôsob výstavby románu, aký autorka použila - začala zdanlivo dokonalým vykreslením skutočnosti, pokračovala postupným odhaľovaním lží, odkrývaním masiek, až príbeh ukončila tragickým utopením/vynorením sa do novej reality, pre mňa dosť pokryteckej a temnej. Niektorí ľudia, jednoducho, nie sú schopní nových začiatkov...

Myslím si, že tento psychotriler nie je pre každého (a rozhodne by ho nemali čítať matky na materskej) a je potrebné k nemu pristupovať s istým psychickým nastavením - treba sa do neho začítať v životnom období, kedy má čitateľ na niečo takéto náladu a nebude mu prekážať absencia priamej reči. Ja mu však nemám čo vytknúť. 

Ide vskutku o temný ponor do ľudskej duše, ktorá je poškvrnená zlou výchovou, rôznymi životnými okolnosťami a manipuláciou. Mňa v rámci deja upútalo aj prostredie, v ktorom sa príbeh odohrával, a to v pochmúrnej švédskej divočine, ktorá dokonale reflektovala temnotu skrývajúcu sa v duši jednotlivých postáv.

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5

  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára