nedeľa 25. októbra 2020

Obklopený psychopatmi

 

Thomas Erikson je lektor a autor populárno-náučných kníh o komunikácii a správaní ľudí. Na Slovensku najskôr vyšla jeho kniha Obklopený idiotmi, ktorá zožala veľký úspech najmä vo Švédsku, následne napísal titul Obklopený psychopatmi, pretože autor cítil, že musí vniesť svetlo do istých súvislostí, ktoré už načrtol v predchádzajúcej knihe. Na svete totiž existujú ľudia, ktorí nezapadajú do komunikačného a vzťahového vzorca, ktorý si osvojil a ktorý podľa neho výstižne charakterizuje jednotlivé typy ľudí pohybujúce sa v spoločnosti. A títo ľudia sú psychopatmi.

Úprimne, nečakala som veľa od tejto publikácie. Nie som veľkým fanúšikom populárno-náučných kníh, oveľa radšej mám iba čisto náučnú literatúru, v ktorej je čo najviac faktov a rôznych hypotéz, ktoré mi obohatia myseľ. V tejto knihe bolo veľmi cítiť, že autor okolo danej témy chodí ako keby po špičkách a bojí sa niektoré skutočnosti vysloviť nahlas. Mnohé iba načrtol a viac ich nerozvíjal, v závere sa v podstate opakoval vo svojich konečných výsledkoch... 

O psychopatoch som si už stihla načítať dosť veľa literatúry a v rámci tejto súvislosti by som skôr odporúčala titul Moudrost psychopatu od oxfordského psychológa Kevina Duttona, na ktorého sa často odvoláva aj tento autor. Myslím si, že v rámci tejto problematiky je to úžasná kniha. No späť k tejto publikácii...

Našu spoločnosť riadia šialenci so šialenými úmyslami.
Podľa mňa nás ovládajú maniaci a za tento názor zrejme
tiež dostanem nálepku duševne chorého. Presne to je
totiž podstata šialenstva. (John Lennon)

Autor každú kapitolu začína nejakým zaujímavým citátom o pravde, zle, klamstvách... Veľmi ma bavili a vtiahli ma do čítania. Prvé dve-tri kapitoly ma veľmi bavili a práve v nich autor pojednáva kto je to vlastne psychopat (vnáša do rozprávania aj vlastné skúsenosti a zážitky, ktoré osviežili text), ako sa pred ním (ne)úspešne brániť či už v práci alebo vo vzťahu, a venuje sa určitým znakom, ktoré má každý psychopat a pred ktorými by sa mal daný jedinec mať na pozore. V podstate apeluje na to, aby si čitateľ budoval zdravé sebavedomie, sebaúctu a sebalásku. Potom sa venuje manipulátorom a ich technikám manipulácie a následne prechádza do objasnenia svojho "farebného" vzorca pri charakteristike ľudského správania.

Červení sú dominantní v správaní; 
žltí inšpirujúci a veselí; 
zelení sú introvertní a stáli;
modrí analytickí.

Opisuje tu podrobnejšie tieto typy, hľadá v nich príbuznosti a vzájomné negačné prvky, rozvíja jednotlivé manipulačné prvky jednotlivých typov ľudí a rozoberá, v ktorej "farebnej" škále sa nachádza najviac psychopatov.

Osobne, prišlo mi to... zvláštne... a každou obrátenou stránkou som bola len viac a viac sklamaná. Ku koncu sa autor, konečne, vrátil k psychopatom a ich manipulačným technikám prirovnávajúc svoje poznatky k pokusom na laboratórnych myšiach. 

Človek, ktorý sa nikdy nestretol so psychopatom a nikdy si nič o nich nenačítal, môže byť celkom fascinovaný autorovými názormi a poznatkami a táto kniha ho v tejto sfére môže obohatiť. Mne však prišla... tak trochu zbytočná. Nečítala som zatiaľ jeho predošlú knihu, ale ako keby sa tu Erikson snaží opäť opísať daný vzorec, ktorý už vymyslel, len do tohto vzorca dosadil psychopata a pozoroval jeho správanie a techniky...

Dôvera nevinného je najúčinnejším nástrojom klamára. (Stephen King)

Nebavilo ma ani čítať o skúsenostiach iných ľudí, z ktorých autor čerpal ďalšie svoje úvahy a presvedčenia. Celkovo si myslím, že táto problematika by sa dala uchopiť z viacerých strán a autor ako keby nevyužil svoj potenciál a len opakoval už raz napísané a parafrázoval skutočnosti, ktoré napísal niekto iný tisíckrát pred ním (a ak je to niekto, kto sa venuje psychológii, je to podané na lepšej úrovni).

V závere autor nepodáva žiadne záchranné lano (dalo sa to čakať). Ponúka dve riešenia pri jednaní so psychopatom a odporúča útek. Slovo "odísť" opakuje na skoro každej druhej strane a fakt mi tu absentovali nejaké zaujímavé fakty alebo psychologické úvahy... Jednoducho sklamanie. 
Táto "príručka" je venovaná inej skupine ľudí než som ja. Radšej dávam prednosť psychologicky zameraným knihám. Ale určite zaujme tých, ktorí sa v tejto problematike vôbec neorientujú a chcú si obohatiť myseľ niečím odľahčenejším.

🌟🌟 2/5
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára