pondelok 4. januára 2021

Alex North - Temný priateľ


Anglického spisovateľa Alexa Northa si už vždy budem spájať s niečím mysterióznym a tajomným - jednoducho s niečím na pomedzi temnej rozprávky, hororu a mysteriózneho trileru. Myslela som si, že jeho dielo Šepkár ostane neprekonané, ale titulom Temný priateľ si ma získal o niečo viac. Počas čítania som si predstavovala príbeh o Slendermanovi a v nasledujúcich riadkoch vysvetlím, prečo.

V skratke, hlavný rozprávač príbehu Paul sa vracia do svojho rodného mestečka kvôli chorej matke. Vráti sa do domu svojho detstva a začne sa rozpamätávať na hroznú udalosť, ktorej bol ako dieťa svedkom a ktorú zatlačil hlboko do svojho podvedomia, aby dokázal fungovať v spoločnosti a ďalej napredovať vo svojom osobnom živote. Minulosť ho, jednoducho, dobehla a jej démoni ho prenasledujú na každom kroku. 

Jeho matka pomaly, ale isto čaká na smrť a keď sa v mestečku objavia podobné okolnosti vraždy, ktorej bol v detstve svedkom, Paulovi sa zdá, ako keby sa ocitol v bludnom kruhu. Kedysi mal veľmi zvláštneho, takpovediac temného, priateľa, ktorý časom začal byť fanaticky posadnutý lucidným snívaním a snovým svetom. Postupne začal byť agresívnejší a nebezpečnejší. Jeho fanatickosť nepoznala hranice. Paul sa nemienil chytiť do jeho pasce zostavenej najmä z psychického nátlaku a manipulácie, no neskôr na to doplatil krutým spôsobom... A teraz sa zdá, že niekto pokračuje v jeho šľapajach... 

Pri čítaní som teda myslela na Slendermana hlavne z toho dôvodu, že rovnako ako v jeho príbehu, aj tu figuruje mýtická bytosť, ktorá existuje v snovom svete a máta malé deti. Taktiež je opradená krvavou legendou, je hrôzyplná a nachádza sa v lese. 

Čítanie tejto knihy bolo v prvom rade nesmierne pútavé, atmosférické, mysteriózne. Nemôžem napísať, že by som pri nej prežívala pocity strachu či hrôzy, ale pri niektorých pasážach skôr mrazivé prekvapenie a mierny šok. Inak považujem toto dielo za tzv. temnú rozprávku pre dospelých, ako je u Northa zvykom, pretože jeho predošlé dielo Šepkár sa niesol v podobnom duchu, ale v tomto príbehu sa mi oveľa viac páčilo prepojenie snového sveta a temnej legendy s krutou, nemilosrdnou realitou. Hlavná postava Paul mal svojich démonov, ktorých musel vytiahnuť z pomyselného šuplíka a vysporiadať sa s nimi, aj keď už mal 40 rokov. Skôr či neskôr ho to dobehlo. A tak je to aj v skutočnom živote - každého raz dobehne vlastná minulosť, ak ju príliš potláča.

...bola moja prvá láska a v mladosti sa prvej lásky držíte ešte dlho po tom, ako si uvedomíte, že by sa mala skončiť. Viete, že by ste si navzájom mali dať voľnosť, ale je to príliš smutné a zložité, a tak to neurobíte, až kým naozaj nemusíte. Až kým bolesť z prítomnosti toho druhého vo vašom živote nepreváži nad bolesťou z toho, že ho stratíte.

Začala som zbožňovať tohto spisovateľa a už teraz môžem s určitosťou napísať, že si od neho vždy rada prečítam nové diela. Avšak, jediné, čo mu musím vytknúť, sú pre mňa akosi rýchlo spísané rozuzlenia a závery. Autor pekne buduje napätie, tajomno a zrazu... pár strán a všetko je vyriešené. Skazilo mi to celkový dojem z príbehu. 

Ďalší prvok, kvôli ktorému som si toto dielo obľúbila o niečo viac, je prostredie starého kníhkupectva a postava Paulovej prvej, veľkej lásky Jenny. Pasáže, ktoré sa v ňom odohrávali, boli veľkým pohladením pre moju dušu - to miesto malo srdce a keby som bola na Paulovom mieste, asi by som tam aj spávala.  Na Jenny sa mi nesmierne páčila jej povaha - introvertka zahĺbená v (nielen) hrôzostrašných knihách, ktorá písala hororové poviedky a súťažila s nimi ♥. 

Nikdy som sa s nikým necítil tak dobre a tak slobodne - nikdy som nedokázal byť do takej miery sám sebou bez toho, aby som mal pocit, že ak som sám sebou, nie je to dobre - a vedomie, že ona to cítila rovnako, mi vyrážalo dych.

 Od Temného priateľa som sa nevedela odtrhnúť a dokonale ma vytrhol z reality, za čo mu patrí veľká vďaka a dúfam, že po ňom siahnu čitatelia, ktorí majú radi atmosférické tajomno a horory a poteší ich rovnako ako mňa. 

🌟🌟🌟🌟 4/5  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára