piatok 2. apríla 2021

Ty krásna, temná Vanessa

 

Ty krásna, temná Vanessa, temná a bolestivá nálož z nakladateľstva Lindeni, je príbehom o láske, ktorá bola len ilúziou a v skutočnosti rozpráva o siahodlhom a útrpnom zneužívaní. Keďže zo strany obete, teda študentky, ide o príbeh lásky, takýmto smerom je aj celý dej vyrozprávaný. Práve preto je to nesmierne ťažké, zložité, bolestivé, temné a desivé.

Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu hlavnej hrdinky v rámci minulosti a súčasnosti. V minulosti 15-roč. Vanessa, na svoj vek vyspelá študentka, prepadne kúzlu osobnosti svojho staršieho učiteľa literatúry prof. Stranea. V skutočnosti ide o deviantného, perverzného úchyla, ale ona sa do neho zamiluje a hlboko v sebe potláča akékoľvek pochybnosti a odpor voči nemu. Jednoducho, idealizuje si ho až do takej miery, že nie je schopná nadviazať akýkoľvek iný vzťah. Ochladne aj voči rodičom a postupne sa z nej stáva odlišná bytosť.

V súčasnosti už ako 32-roč. pracuje ako recepčná v jednom hoteli a odvšadiaľ ju prenasledujú správy o vzrastajúcej vlne obvinení zo znásilnenia v rámci éry MeToo. Osloví ju bývalá študentka Stranea, ktorá sa rozhodne vyjsť von s pravdou o jeho perverznosti a žiada ju, aby proti nemu tiež svedčila. Vanessa sa zmieta medzi svetom ilúzie, ktorý si poskladala, aby ochránila svoje boľavé miesta v duši, a realitou, v ktorej je jej jediná láska označovaná za zlého muža a absolútne monštrum. Uvedomuje si, že kedysi ku všetkému pristúpila dobrovoľne a jednej jej temnej časti sa to všetko páčilo. Straneovi je z celého srdca poslušne oddaná a nedokáže voči nemu vysloviť čokoľvek kruté. Tvoril podstatnú časť jej života, vytvoril z nej to, kým je teraz a aj keď sa na jednej strane nenávidí, na druhej strane ju táto temná skúsenosť definuje. Celý čas jej tvrdil, že miluje len ju a vždy miloval len ju - bola jeho Lolitou. Ako by mohla po toľkých rokoch uveriť predstave, že je vypočítavý a chladnokrvný netvor?

"Keď sme spolu," povie, "mám pocit, akoby to temné vo mne vychádzalo na povrch
a obtieralo sa o to temné v tebe."

Tento román som zaregistrovala hneď, ako mal vyjsť. Premýšľala som, či si ho prečítam, či sa odvážim "ísť do toho", no napokon som sa odhodlala. A oľutovala som to?
Nie. Ide však, pre mňa, o neskutočne temné a bolestivé čítanie, v ktorom som sa nachádzala na mnohých pasážach a z tých niekoľkých pasáží mi bolo doslova na vracanie. Knihu som potom musela odložiť, ísť sa prejsť po prírode a neskôr sa k nej vrátiť. Vyvolávala však vo mne hnus, odpor, miestami priam sebanenávisť hlavnej hrdinky, hanbu, ľútosť, no najmä smútok. Čítanie tejto knihy je u mňa jedným z najbolestivejších literárnych zážitkov. 

Niekedy, keď je na mne, keď stená s tuho stisnutými očami a vôbec si nevšíma,
či som vzrušená, smutná alebo znudená, mám pocit, že mu ide len o to,
aby vo mne zanechal časť seba, aby si vyhradil
právo na mňa, nie aby ma oplodnil alebo niečo podobné,
ale niečo trvalejšie.
Chce mať istotu, že tu budem vždy, za každých okolností.
Chce na celom mojom tele zanechať svoje odtlačky, na každom svale či kosti. 

Ťažko sa mi hľadajú správne slová pri opísaní ďalších mojich pocitov z tohto diela. Vskutku, je to veľkolepý počin, ktorý by si mal prečítať... skoro každý. Dokonca samotný S. King sa o ňom vyjadril ako o poriadnej náloži dynamitu. Autorke trvalo skoro 15 rokov, kým román definitívne dokončila a táto skutočnosť sa odráža na jeho kvalitnom spracovaní. Dokonale vykreslila deštruktívny vzťah násilníka a obete, všetky sebazničujúce a negatívne pocity obete a tiež chladné uvažovanie devianta. 
Je mi v podstate smutno z toho, že sa často láska skrýva za zneužívanie. A všetci sú s tým ako keby "v pohode", čoho dôkazom je i táto kniha. 

Neviem, rovnako ako temná a krásna Vanessa, od akej hranice začína zneužívanie, či sa tam niekde skrýva od začiatku a postupne vypláva na povrch... alebo je to niečo, čo definuje niekoho osobnosť a následne je táto osobnosť priťahovaná k istým typom ľudí. Toto zneužívanie však definuje človeka na mnohé roky a niekto sa z neho nespamätá po celý život. Zdeštruuje istú časť jeho osobnosti a tá časť mu potom nedovoľuje urobiť niečo so svojím životom, pohnúť sa ďalej a odraziť sa od dna. 

...chvíľu potrvá, kým pocítim skutočnú zmenu, 
že si mám dopriať šancu nedívať sa na svet jeho očami.


🌟🌟🌟🌟🌟 5/5    

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára