štvrtok 27. mája 2021

Sfilmované knižky (časť druhá)

 

Do ďalšieho výberu sfilmovaných knižiek som zaradila opäť mix žánrov - (zdola nahor) od psychologického trileru až po horor:

  • Žena v okne od A. J. Finn
  • Mestečko Wayward Pines od Blake Crouch
  • Smrť panien od Jeffrey Eugenides
  • Carol od Patricia Highsmith
  • Americké psycho od Bret Easton Ellis

AMERICKÉ PSYCHO

Ak by som mala odporučiť filmové spracovanie, ktoré o niečo prekonalo knižnú predlohu, bolo by to Americké psycho, pretože v knihe sa nachádza množstvo regresií a opisov miest či značiek luxusných výrobkov, ktoré vážne retardujú dej a často je takýmto odbočkám venovaná aj celá strana či dve. 

Toto dielo bolo zakázané v mnohých krajinách a zdá sa mi, že v niektorých dodnes je. 
Autor v ňom odhalil zákulisie zo života amerických narcistických boháčov, ktorí pod pozlátkom skrývajú bahno, špinu a hnilobu svojich skazených duší. Hlavným hrdinom je mladý newyorský právnik Patrick Bateman, ktorého si zahral Christian Bale a vlastní doslova všetko - hromadu peňazí, dobrú prácu, priateľku, luxusný byt, najlepšie jedlá... Avšak, na to, aby sa zbavil neustálej nudy, potrebuje zabíjať. Myslí si, že mu to pomôže, ale vraždy ho doháňajú k väčšiemu šialenstvu...

ŽENA V OKNE

Tento psychologický triler sa pohráva s myšlienkou Čo je skutočnosť a čo len predstava? 
Hlavná hrdinka Anna Foxová je agorafobička, to znamená, že už niekoľko rokov nie je schopná opustiť priestor svojho domu v New Yorku. Oddáva sa spomienkam, zapíja tabletky, ktoré jej predpísal psychiater, alkoholom a vysedáva pri okne, odkiaľ pozoruje svojich susedov. Keď sa oproti jej domu nasťahuje nová rodinka Russellovcov, zdanlivo dokonalá a šťastná, začne ju niečím priťahovať. Neskôr sa zoznámi s pani Russellovou a veľmi si porozumejú... Neskôr však tichú noc pretne výkrik.

Knižka sa číta naozaj skvelo. Spočiatku mi bola Anna nesympatická, najmä kvôli svojmu alkoholizmu, ale postupne som sa vžívala do jej choroby a pohltilo ma jej vnímanie reality. Často som bola spolu s ňou na pochybách, čo je skutočnosť a čo nie. Nedávno som si pozrela rovnomenný film... a ostala som dosť sklamaná. Tento filmový počin nemôžem odporúčať, ale pre tých, ktorí sú leniví prelúskať sa vyše 450 stranovou knihou, je to aspoň nejaká náhrada, pretože príbeh stojí za "zabitie" času.

MESTEČKO WAYWARD PINES

V tomto prípade sa nejedná o film, ale seriálové spracovanie. Aktuálne som dočítala prvú časť trilógie s názvom Borovice a je to viac než dokonalé dielo. Síce som najskôr videla seriál a až teraz dobieham knižnú sériu (pretože zbožňujem autora Blakea Croucha), ale neuberá ma to o nejaký väčší pôžitok. Autor dokonale ohýba realitu, nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá a v jeho diele som sa doslova ocitla v šialenom labyrinte, na ktorého konci ma čakalo milé, monštruózne prekvapenie. 

Seriál má dve série, takže som už teraz zvedavá, či v poslednej časti trilógie príde autor s nejakým definitívnejším vyústením, pretože ma mrzelo, že sa v seriáli ďalej nepokračovalo. Obsahuje prvky akčného sci-fi, mysteriózneho trileru i hororu. 
Hlavnú úlohu zmäteného Ethana Burkea si zahral Matt Dilon.

SMRŤ PANIEN

Tento román získal Pulitzerovu cenu a film je jedným z tých, na ktoré asi nikdy nedokážete celkom zabudnúť. Jedná sa o mysterióznu, miestami romantickú, drámu o piatich sestrách Lisbonových z Detroitu. Čitateľ/divák pozoruje ich zložité dospievanie. 
Okolo domu, kde sestry žijú, sa točia skoro všetci chlapci a zdajú sa im tajomné, nedosiahnuteľné a neskutočne krásne. Román je prerozprávaný z pohľadu chlapca, ktorý bol do nich tajne zamilovaný a pozoroval ich životy, pričom do ich životov prenikol len okrajovo. 
Všetky dievčatá v jedno leto spáchali samovraždu a od tohto momentu sa začína odvíjať ich príbeh...

CAROL

Romantická dráma, v ktorej si charakter Carol zahrala Cate Blanchett.
Román je poňatý väčšmi psychologicky a je od základu značne surový. Hlavné hrdinky hľadajú samé seba a keď sa ich cesty osudu skrížia, niet cesty späť. 
Carol pochádza z vyššej vrstvy, potrpí si na dobré oblečenie a spôsoby. Tereza sa len nedávno po prvýkrát zamestnala a ešte ani sama nevie, čo chce v živote robiť a kam sa vydať. Na Carol natrafí po prvýkrát v práci a odvtedy je ňou fascinovaná. Niečím ju priťahuje. Postupom času sa medzi nimi prehĺbi vzájomná náklonnosť, až sa rozvinie do milostného vzťahu. 
Carol je však vydatá žena a v 50. rokoch bol vzťah dvoch žien spoločensky neprijateľný...  

Filmové spracovanie sa mi v tomto prípade páčilo o niečo menej, často ma nudilo (trvá skoro dve hodiny) a bolo ťažké udržať moju pozornosť. Opäť raz platí, že kniha je omnoho lepšia - ocitla som sa priamo v ich mysliach, a o to primárne ide. O ich bytostné prežívanie, rozkoly, pády, vzrušenie a pochybnosti... 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára