pondelok 15. novembra 2021

Škrabot od Petra Derňára

 

Dielo na pomedzí psychologického, mysteriózneho trileru a hororu s názvom Škrabot, debut od slovenského rodáka z Nitry Petra Derňára, pokladám za jeden z najlepších trilerov/hororov, ktorý sa objavil na poli súčasnej slovenskej literatúry. Máločo ma dokáže prekvapiť, ale tomuto autorovi sa to podarilo!

Hlavnou témou diela je pobyt v tme, o ktorom som doposiaľ netušila a tento motív ma vtiahol od začiatku do deja. Obracala som stránku za stránkou plná napätia a očakávania. Autor píše pútavo, dynamicky, obratne narába s jazykom a čitateľovi dávkuje informácie pomaly, miestami mystifikačne a neustále ho núti premýšľať.

Príbeh je prerozprávaný z pohľadu dvoch hlavných postáv, a to Petra a Tomáša. Čitateľ sa teda postupne vracia v čase a pátra po dôvodoch a dôsledkoch vzniku nápadu pobytu v tme v malej dedinke Ľudovítov. Fakt, že autor dej situoval do Palárikova a spomenul aj niekoľko okolitých dedín ma taktiež milo prekvapil a páčilo sa mi, že vystihol zaostalosť a celkovú podivnú atmosféru danej lokality.

Peter, rozvedený štyridsiatnik a novinár, sa rozhodne vyskúšať terapiu tmou - nechať sa na 8 dní zatvoriť do chatky bez okien a postaviť sa vlastným strachom, traumám a prekonať ich. Na internete nájde množstvo ponúk, ale mnohé z nich sú obsadené mesiace dopredu a finančne dosť náročné. Rozhodne sa teda pre najlacnejšiu z nich a krátko po vianočných sviatkoch zamieri do dediny Ľudovítov. Netuší však, že nad daným pozemkom sa vznáša hrôzyplná kliatba...

Tomáš je filmár, chladný a arogantný samotár, ktorému prischla nálepka režiséra trápnych reklamných spotov a TV seriálov. Túži začať odznova a dôjsť na nejaké nové nápady. Po smrti matky sa vráti späť do rodnej dediny, aby dal do poriadku pozostalosť, chátrajúci dom. 

Životy týchto dvoch mužov sa pretnú na prekliatom mieste, z ktorého niet cesty späť. Čitateľovi sa pomaly odkrývajú aj krvavé, prekliate udalosti z minulosti obce a celá záležitosť tak nadobúda mysteriózne kontúry. Dramatické udalosti napokon vyústia do niečoho... bombasticky psychologického, šialeného a hororového.

Na dielo Škrabot budem myslieť ešte dlho a určite ho zaraďujem medzi najlepšie knihy, ktoré som tento rok prečítala. Už teraz sa neviem dočkať na ďalšie literárne počiny od autora... poprosila by som niečo ešte viac mysteriózne, situované do podobných zapadnutých lokalít a opäť opradené šialenstvom niektorých z postáv.

Terapia tmou, šialené postavy, mysteriózne skutočnosti, schátrané pozemky a podivná lokalita, chlad a šialené bludy... Záver mi pripomínal vynikajúci horor Dread od Clivea Barkera, v ktorom sa v zatvorenej miestnosti ocitne niekoľko postáv a každý na túto skutočnosť reaguje odlišne, ale každý do jedného sa svojím spôsobom zblázni...

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára