utorok 25. januára 2022

Neogotický román Hadí zámok

 

Lina Franková, ďalšia slovenská autorka, ktorej som dala šancu očariť ma... a podarilo sa jej to v plnej miere. Vtiahla ma do doslova temného rozprávkového príbehu plného tajomstiev, mystérií, intríg, lásky a nebezpečenstiev. Ako som sa dočítala, autorka je veľkou milovníčkou viktoriánskeho obdobia a aj sama by najradšej žila na nejakom zámku - toto všetko, ale i mnoho viac, cítiť medzi riadkami tohto románu s prvkami temnej gotickej romance.

Gotický román mal za cieľ vystrašiť svojich čitateľov a dovoliť im, okrem iného, ocitnúť sa na nekomfortných, strašidelných miestach. V tomto prípade ide o neogotický román, ktorý veľmi výstižne zachytáva jeho celý charakter:
  • dej je zasadený do súčasnosti, ale zároveň má historický, dobový nádych,
  • oplýva temnou a záhadnou minulosťou rodu von Barevanson,
  • jedna z hlavných postáv, tzv. antihrdina, je natoľko odpudivá, hrôzyplná, zlá a nebezpečná, že by mohla slúžiť ako vzor temnej gotickej romance,
  • nesmierne inteligentné, krásne, sympatické a zároveň záhadné postavy,
  • perfektne vykreslená romantická téma "nadbytočného" človeka plného rozporov.
V 21. storočí dostane Bea, matka rodiny, ktorá nikdy nepoznala svoje korene, zvláštny list. Následne ju navštívi právnik a zistí, že má nárok na dedičstvo po svojom zomretom otcovi - na obrovský zámok patriaci grófstvu von Barevanson. Po toľkých rokoch odrazu zisťuje, že v jej tele koluje modrá krv a rozhodne sa spolu s manželom a so svojimi štyrmi deťmi presťahovať do tohto prekrásneho neogotického zámku. 

Má to však jeden háčik - na zámku sídli aj jej brat, gróf Ruben, s mizantropickými sklonmi, ktorý trpí na vážne chronické bolesti chrbta a vedie samotársky spôsob života. Okrem írskeho vlkodava Tiziana mu robieva spoločnosť iba komorník. Po tom, čo sa dozvie túto novinu, v duchu označí celú Beinu rodinu za úbohých príživníkov a prepustí im jedno krídlo zámku. Netuší však, že jej adoptovaná dcéra Mary mu poriadne zamotá hlavu...

Grófa Rubena som si počas čítania obľúbila už od prvej scény, v ktorej sa ocitol. Jeho mizantropia a samotárstvo, inteligencia a tajomnosť, zvláštna aura plná bolesti i skrytej vášne, ktorá sa vôkol neho vznášala, ma úplne dostali a tešila som sa na každú kapitolu, v ktorej prskal na všetkých naokolo. Spolu s ním sa mi vôbec nepáčilo, že mu Beina rodina narušila jeho spôsob života a pokoj. Súcitila som s jeho vážnymi zdravotnými problémami a nevedela sa dočkať, kedy sa, konečne, s umeleckou a citlivou dušou Mary zblíži.

Druhá časť knihy s názvom Neogotická láska je vyvrcholením celého príbehu plného temnej romantiky, vášne a postupného zrodu intríg i prežívania budúcej bolesti. Má len jednu jedinú chybu, a to, že je taká krátka! Celkovo, ak by autorka knižku predĺžila o ďalších 100 strán a väčšmi by nechala vtiahnuť čitateľa do vnútorného prežívania jednotlivých postáv, išlo by o jeden z dokonalých príbehov, aký by na slovenskom literárnom poli nemal obdobu!

Temná romanca medzi Mary a Rubenom, ktorá dýchala príbehom, je chvejivo vzrušujúca, magická a obaja okolo seba krúžia ako nočná mora a motýľ. Sledovať ich tanec bolo opantávajúce a návykové.

Posledných 10-15 strán som ledva predýchala a z udalostí, ktoré mi autorka predostrela, mi bolo ťažko a smutno. Avšak, už od polovice príbehu som neočakávala, že by temná romanca mohla skončiť bez nejakého prvku tragédie či drámy... Taktiež sa mi už dlho nestalo, aby som si každú jednu postavu v knihe obľúbila, dokonca aj takú, ktorá oplýva samými negatívnymi vlastnosťami (konkrétne Nikolas). 
Pri čítaní ma občas iritovali zvláštne štylistické prešmyčky typu nenenávidieť a pod., ale reflektovať pri celkovom hodnotení takejto knihy drobné nedostatky by bolo hriešne a také... Rubenovsky mizantropické 😏.

Už teraz sa neviem dočkať, kedy sa zahĺbim do ďalšieho neogotického príbehu rodu Barevanson, opradeného mizantropiou, samotárstvom a prekliatím. Dúfam, že bude o niečo dlhší a ešte o trochu temnejší.

4/5  🌟🌟🌟🌟   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára