utorok 1. marca 2022

Ukážka animálnosti človeka - Testované na ľuďoch

 

Knižný debut vyštudovanej slovenskej psychologičky Petry Sušaninovej s názvom Testované na ľuďoch je silnou šálkou kávy aj pre najodolnejších fanúšikov gore filmov. 

Autorka zozbierala informácie o 30tich neetických experimentoch, v ktorých vedci neváhali prekročiť hranice svojich výskumov. Jednotlivé šokujúce a značne kontroverzné prípady sprevádzajú esteticky pútavé ilustrácie Michaela Beyera, ktoré dopĺňajú gro osobitne opisovaného testovania na človeku.

Sušaninová sa štúdiu ľudskej mysle venuje už niekoľko rokov a fascinuje ju, čoho sú ľudia schopní kvôli túžbe po poznaní a kam  dokážu posunúť hranice etiky. Každý experiment, ktorý v knihe podrobne opisuje, ju znechutil a pri predstave, ako pri nich ľudia i malé deti trpeli, jej písanie nešlo ľahko. Viac o autorke a knihe TU .

Úprimne, kniha sa mi taktiež nečítala ľahko. Jednotlivé prípady som si musela dávkovať a postupne ich vstrebať. Poznala som z filmového spracovania iba jeden spomínaný experiment, a to konkrétne Zimbardov väzenský experiment z r. 1971. Všetky do jedného ma prekvapili, šokovali, odrovnali a často aj znechutili. Prvé prekvapenie ma čakalo hneď na začiatku, kde na mňa vyskočilo známe meno Sigmunda Freuda. Záležitosti, ktoré tu o ňom autorka predostrela, mi takpovediac otvorili oči a tohto obľúbeného psychoanalytika si už viac nebudem spájať len s davovou psychózou, snovou terapiou či psychoanalýzou lásky... 

Medzi najbrutálnejšie experimenty môžem s určitosťou zaradiť Malý Albert, testovanie produktov na väzňoch, hnutie tretia vlna, traja blízki neznámi, prípad Davida P. Reimera. Avšak, vo svojej podstate je každý jeden prípad zvrátený, zverský a ohavný, pričom poukazuje na odstrašujúcu animálnu podstatu človeka. Odhaľuje skutočnosť o ľuďoch, ktorým ak sú dané isté podmienky a príležitosti, menia sa na niečo horšie než je predátor vo zvieracej ríši.

Myslím si, že by si mal túto publikáciu prečítať každý jedinec a po jej prečítaní sa nebude pozerať na svet rovnakými očami. 

Autorka jej napísanie zvládla viac než bravúrne a veľmi sa mi páčil i zoznam použitej literatúry uvedený za každým prípadom osobitne, čím nedochádzalo k rušivému čítaniu. Taktiež, čitateľ, ktorý by si o daných experimentoch chcel prečítať o niečo viac informácií, mohol sa takýmto spôsobom ľahko a prehľadne dostať k jednotlivým zdrojom. 

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára