štvrtok 22. decembra 2022

Čítanie o psychopatoch - Nikto ma tam nevidel

 

Najlepší triler, ktorý som v tomto roku prečítala? Nikto ma tam nevidel (v origináli Never saw me coming) od americkej autorky a vedkyne v odbore sociálna psychológia Vera Kurian. Vďaka vydavateľstvu Lindeni som sa mohla ponoriť do maximálne invenčného, ponurého, napínavého, pútavého čítania o dospievajúcich psychopatoch, ktorí sú súčasťou klinickej štúdie na katedre psychológie jednej z renomovaných vysokých škôl v Amerike. 

Dokopy je ich sedem - sedem psychopatov, ktorí vďaka účasti na tejto štúdii získali štipendium, a navzájom sa nepoznajú. Musia nosiť digitálne hodinky, ktoré zaznamenávajú zmenu ich nálad i polohu. Sú neustále monitorovaní a postupujú kognitívno-behaviorálnu terapiu. Napriek tomu, že veľmi dobre poznajú svoju temnú stránku, túžia sa začleniť do spoločnosti a žiť "normálnym", usporiadaným spôsobom života.  

Jedna z nich, Chloe Sevreová, pôsobí navonok ako úplne bežné dievča, ktoré je nesmierne sexy, rada sa baví na študentských večierkoch a cvičí jogu. Avšak, je diagnostikovaná psychopatka a už celé roky plánuje, ako zabiť jedného študenta vysokej školy, na ktorú práve nastúpila - konkrétne chalana menom Will Bachman, ktorý jej kedysi nesmierne ublížil a spôsobil jej nevýslovnú traumu na celý život...

Pri bežnom fungovaní v spoločnosti ju však trápia rôzne faktory, ako neustály pocit hnevu, prehnaná impulzívnosť, sklony k manipulácii a klamstvu, nedostatok empatie, absencia pocitov strachu a viny. 

Chcem len žiť normálny život. Chcem byť lekárkou, mať priateľa 
a veľa kamarátov a možno aj vlog."
A mnohí ľudia ako vy robia práve to...
Pokiaľ sa naučíte a budete praktizovať techniky, ktoré vás naučíme,
a dodržiavať zákony, prečo nie? Môžete byť čímkoľvek." 

Na katedre psychológie sa onedlho nájde zavraždené telo jedného študenta. Nebezpečná hra na lovca a korisť sa môže začať. Chloe každý deň premýšľa nad motívom a námetom k vraždám, možným páchateľom a postupne prichádza do kontaktu s ďalšími psychopatickými študentmi. Neprestáva mať pritom na zreteli svoj vlastný plán pomsty. Bojuje však s vlastnou ťažkosťoui dôverovať druhému človeku. Každý psychopat predsa veľmi dobre vie, že druhému psychopatovi by nikdy nemal dôverovať...

Autorka v tomto perfektne vystavanom trileri bravúrne vykreslila premýšľanie, fungovanie a rôzne aspekty konania a osobnostných čŕt psychopatov. Každý jeden, ktorý bol súčasťou štúdie, pôsobil a konal úplne inak a pochádzal z rôznych sociálnych pomerov, pričom všetkých spájalo niečo rovnaké, a to porucha mozgu. V podstate však konečná odpoveď na otázku, či sa na psychopatii väčšmi podieľajú genetické faktory než sociálne, nebola vyslovená (niektoré štúdie doteraz proklamujú rozdiel medzi psychopatiou a sociopatiou, iné však nie). Autorka v tomto prípade apelovala primárne na narušené vnímanie morálneho kódexu u každého psychopata a na ich nedostatok empatie.

V knižke mi viac-menej chýbalo väčšie zameranie sa na konverzácie, odohrávajúcich sa počas terapeutických sedení, s jednotlivými študentmi, ktorí boli súčasťou klinickej štúdie. Taktiež nejaké návody, nápady a podnety od vedcov a psychológov k tomu, aby lepšie zvládali každodenný život. 
(A moje obľúbené postavy? Samozrejme Chloe... a Charles.)

Rôzne formy manipulácie, klamstvá študentov, vraždy, nezáväzný sex, hra na lovca a korisť, rôzne osobnostné typy psychopatov a búranie všetkých druhov ilúzií robia z tejto knižky veľmi napínavé a okázalé čítanie - doteraz som nedržala v rukách podobné dielo a veľmi ma nadchlo už od prvých strán. Doslova som sa tešila na chvíle, kedy som sa k nemu mohla vrátiť a zabudnúť na okolitý svet. Na jeho konci mi bolo ľúto, že sa už s jednotlivými postavami nestretnem (áno, ocenila by som voľné pokračovanie :-)). 

Osobný blog autorky: VERA KURIAN

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára