sobota 10. decembra 2022

Zložitá kompozícia deja v detektívke Snehulienka musí zomrieť

 

Nemecká autorka Nele Neuhausová je v súčasnosti považovaná za kráľovnú nemeckej detektívky. Spisovateľskú kariéru začínala vydávaním svojich diel na vlastné náklady a predávala ich vo svojej garáži či na čerpacích staniciach. Jej detektívky sú príznačné rozpitvávaním hlbín ľudskej duše a bezhraničnej nenávisti, ktorá ľudí vedie k spáchaniu zločinu. Ako to už pri kvalitnejších detektívkach býva zvykom, rozuzlenie sa objaví až v závere, pričom sa snaží čitateľa prekvapiť a počas odhaľovania mu zamotať hlavu.

V tomto jej prelomovom diele s atraktívnym názvom Snehulienka musí zomrieť (a s ešte atraktívnejším prebalom) sa čitateľ ocitá v malej dedine, v ktorej každý každého pozná a kde panujú predsudky, ohováračky a životný štýl v zmysle "oko za oko, zub za zub". Vidiečania vedia o sebe doslova všetko a do svojho úzkeho kruhu známych vpustia málokoho nového.

Pred mnohými rokmi obvinili mladého Tobiasa, vtedajšieho lámača ženských sŕdc, z vraždy dvoch dievčat, ktoré sa obe vyparili nevedno kam počas hodových osláv. Obe však boli zhodou okolností Tobiasovými milenkami. Všetky dôkazy hovorili proti nemu, a tak Tobias skončil vo väzení, kde si odsedel desať rokov.

Po desiatich rokoch sa navracia do svojej rodnej dediny k otcovi do polorozpadnutého domu s neudržiavaným dvorom a záhradou. Zisťuje, že svojou povesťou vraha zruinoval život svojich rodičov, ktorí sa po jeho umiestnení do väzby rozviedli, pričom prišli aj o časť svojho pozemku. Tobiasov príchod rozvíri staré vášne, hnev, pocit krivdy a nenávisti u miestnych dedinčanov. Začnú ho na každom kroku prenasledovať, šikanovať a mlátiť do bezvedomia. Vykonal však skutočne on vraždu dvoch nevinných a krásnych dievčat, z ktorého jednu prezývali Snehulienka?

Po jeho príchode odrazu zmizne ďalšie dievča, tentoraz 17-ročná Amelie, ktorá sa taktiež zapozerala do Tobiasa a prípadu sa ujmú nezaujatí detektívi Pia a Bodenstein, ktorí vo vzduchu vetria sprisahanie a podvody. Voči dedinčanom pociťujú odpor a znechutenie, snažia sa zájsť hlbšie pod povrch zúfalých intríg a očierňovania Tobiasa.

Na zadnej strane prebalu nechýbajú chvály a glorifikovanie tejto detektívky, ktorú označujú rôzni čitatelia ako "mimoriadne napínavú", "výbornú rovnako ako švédske krimi", "neznesiteľne napínavú". Neviem, či za to môže moje aktuálne emocionálne rozpoloženie alebo kvantum kníh, ktoré ma čakajú na prečítanie na poličke, ale ja som pri čítaní nepociťovala žiadne napätie, stav vzrušenia či akejkoľvek inej zanietenosti. 
V podstate som si uvedomila, že za posledné obdobie som podobné stavy prežívala iba pri čítaní nového Bryndzu, skvelého Muža z temnôt alebo Dokonalej podoby od fenomenálnej Tany French, ktorá však nemá okolo svojich diel na našom území perfektne vystavaný marketing ako iné detektívky.

Od Snehulienky som mala zrejme až príliš veľké očakávania, a to nie je dobrá vlastnosť v živote rovnako ako pri knihách. Spočiatku ma autorka dokázala navnadiť do príbehu príchodom Tobiasa do dediny a vykreslením niektorých typicky surových charakterov, aké sa nájdu snáď v každej dedine. Toto zvládla viac než bravúrne. Po približne 150 stranách však u mňa nastal útlm a dej sa na mnohých miestach doslova ťahal ako roztopený karamel. 

Dej bol popretkávaný nezáživnými dialógmi, ktoré si čitateľ mohol domyslieť alebo najlepšie rovno preskočiť bez toho, aby ich absencia nejakým spôsobom uškodila pri vnímaní textu. Neskôr sa v deji množili postavy, ktoré pre mňa vôbec neboli ničím zaujímavé a nemali silné, charizmatické charaktery, na ktoré by som si rada spomenula aj po rokoch. Amelie i Tobias prešli do úzadia a namiesto toho, aby ma niečím autorka šokovala, zobrazila mi dvojicu častokrát neschopných, neurotických a roztržitých detektívov snažiacich sa odhaliť vraha. 

Myslím si, že práve tomuto dielu by neuškodilo, ak by malo o polovicu strán menej a vtedy by som azda prežívala aspoň náznak napätia. Taktiež, čo musím autorke vytknúť, je pre mňa nedostatočné spojenie sa s postavami, ktoré by mali byť v príbehu kľúčové (napr. Amelie, Tobias, Nadja, Pia, Thies) - veľmi mi chýbali ich pohľady na dianie a myšlienkové pochody pri zásadne vypätých situáciách.  

🌟🌟🌟  3/5    

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára