pondelok 27. februára 2023

Preži túto noc

 

Americký autor trilerov Riley Sager vo svojom piatom románe predostrel čitateľom film, ktorý kopíruje krutosť života a nepredvídateľnosť sveta, medziľudských vzťahov a každodennej reality. Hlavná hrdinka Charlie zo všetkého najviac zbožňuje sledovanie starých filmov, predovšetkým od A. Hitchcocka. Po tom, čo príde o svojich rodičov, a neskôr i o svoju najlepšiu kamarátku Maddy, ktorú zavraždil sériový vrah, radšej uniká z reality do sveta fantázie. 

Potrebuje sa zresetovať z psychickej traumy, a preto sa rozhodne prerušiť štúdium na vysokej škole. Dohodne sa s náhodným študentom Joshom, ktorý potrebuje spolujazdca, aby ju vzal domov a spoločne sa zložia na benzín. Rozlúči sa so svojím priateľom Robbiem a nasadne k Joshovi do Pontiacu, aby spolu strávili niekoľko hodín nočnou jazdou. Avšak Josh netuší, že Charlie je iné dievča než ostatné a trpí na zvláštne halucinácie, ktoré nazýva filmy v hlave. A Charlie počas cesty začína zisťovať, že Josh sa v skutočnosti nevolá tak, ako sa jej predstavil a nikdy ani nebol študentom vysokej školy... 

Toto dielo sa doslova číta samé. Pred čitateľom sa odvíja filmový pás plný napätia, zvratov a zaujímavých dialógov prebiehajúcich medzi Joshom a Charlie v aute zahalenom nočným závojom. V aute im pritom hrajú songy od Nirvany, čo mi tiež veľmi imponovalo. Postupne si hlavná hrdinka skladá v mysli pomyselné puzzle ohľadom Joshovej identity, ktorej však nemôže naplno dôverovať, pretože prestala brať lieky od psychiatra, a tak už nevie rozlišovať medzi realitou a svojimi halucináciami. 

Celý príbeh je vystavaný ako scenár k filmu, ktorý sa rozhodol niekto natočiť, a tak je zostavený do konečnej podoby - literárnej predlohy, pretože sa ako keby odvíja naopak, rovnako ako Charliena realita odohrávajúca sa v jej fantázii. Doposiaľ som nečítala nič podobné. Avšak pri poslednom zvrate, ktorý sa udial na konci diela, som začala pociťovať čitateľskú frustráciu. Nepáčil sa mi a pôsobil na mňa akosi "navyše", "zbytočne" a "odveci". 

Pri tejto knihe by som najviac vyzdvihla jeho jednoduchosť - celý čas sa dej odohráva primárne v aute a neskôr na odpočívadle. Tam si obe hlavné postavy zašli zajesť do jedných z tých úžasných retro reštík, kde ešte vyhráva jukebox (a opäť aj song od Nirvany), vo vzduchu cítiť vôňu kávy a smažených hranolčekov. Charlie sa po celý čas nočnej jazdy vyrovnáva so stratou, prázdnom v srdci a s vlastnou mysľou, ktorá ju zrádza. Často som sa pri čítaní pristihla pri tom, že neviem, na koho strane vlastne som, pretože vôbec neviem, kde sa skrýva skutočná pravda... a tá ma v závere totálne zmiatla.

V najbližšej dobe si od daného autora rozhodne chcem ešte niečo prečítať :-) 

🌟🌟🌟🌟 4/5   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára