utorok 31. októbra 2023

Český hororček Oko čarodějnice


Česká autorka hororov Nelly Černohorská prispela svojím dielom Oko čarodějnice do edície Zrnka temnoty. Tieto krátke hororové príbehy, zväčša do 150 strán, vychádzajú vo vydavateľstve Golden Dog, ktoré pre mňa predstavuje záruku kvality a skvelého literárneho pobavenia. 

Toto dielo vyšlo v danej edícii ako prvé ešte pred dvoma rokmi, ale ja som sa k nemu dostala až teraz (poslednú dobu sa mi na poličkách kopia horory a mala by som si na ich prečítanie, konečne, nájsť čas). 

Hlavná hrdinka Sofi je teenagerka, ktorá sa vyrovnáva s pocitmi depresie a outsiderstva, nevydarenými vzťahmi, so závislosťami a pod.. Po tom, čo jej matka donesie do domácnosti starožitné zrkadlo, začnú ju sužovať nočné mory, vidiny, bludy. Stavy depresie a izolácie sa stupňujú. Uvedomuje si, že stráca pamäť a veci, ktoré položí na obvyklé miesta sa nachádzajú úplne niekde inde. Občas má na rukách krv bez toho, aby vedela odkiaľ... 

V meste začnú za záhadných okolností miznúť malé dievčatá a niekto dokonca znesvätí opavský kostol. Na vierohodnosti daných okolností a situácií pridávajú novinové články a výstrižky s autenticky pôsobiacimi fotografiami zmiznutých dievčat či lokalít, kde sa beštiálne činy uskutočnili.

So zhoršujúcim sa psychickým stavom Sofie sa pred čitateľom postupne odkrýva i tajomná história zrkadla a dievčaťa považovaného za bosorku, ktorému toto zrkadlo patrilo. Sofi začne pátrať po jeho pôvode a do cesty sa jej dostane i záhadný symbol oka vo štvorci, okolo ktorého je kruh. Tento prastarý symbol v sebe skrýva veľmi silnú mágiu a zároveň varovanie pre toho, kto ho uvidí. Sofiu začne trápiť nepokojný spánok a pri prechádzke lesom zočí i postavu, ktorú stretáva pravidelne v snoch...

Na louce za řekou se zatetelí vzduch, ze kterého se zhmotní postava ženy.
Stojí vzpřímeně, zády ke mně. Dlouhé, zplihlé vlasy ji visí podél ramen.
Nemusí se na mně dívat. To za ni obstaraly oči zvířat dole.

Začíná mi být špatně. Mám neodbytný pocit, že teď se ke mně otočí čelem.
Vím, že pokud to udělá, stane se něco strašného. A taky vím, že
jí oči vyžraly ryby a kůži má nazelenalou, odulou a rty fialové. Je to má přítelkyně ze snů.
(s. 56 - 57)

Tematika čarodejníc, honbe za bosorkami, mágie a okultizmu v hororoch, preložených do češtiny alebo slovenčiny, či priamo napísanými "našimi" autormi, je na konci pomyselnej šnúry zvolených námetov.
Aj kvôli tomu som si útle dielo vychutnala a najmä kvôli rozsahu, ale i obsahu, som ho celkom rýchlo "zhltla". 

Posledných cca 30 strán je plných desivých momentov, ktoré si tzv. podpultový horor priam vyžaduje. Finálna smrť mi privodila pocity údivu, ale i potešenia, pretože k tejto postave som si nevytvorila príliš pozitívny vzťah a tak trochu som jej to priala (správala sa hlúpo, rozmarne, tvrdohlavo, ako keby sa okolo nej točí celý svet).

Od tohto typu literatúry nemožno očakávať niečo svetoborné a je nutné k nemu pristupovať s odľahčením, ako k účelovej zábave. Vydavateľstvo Golden Dog mi spôsobuje literárne pohladenia po duši a do života vnáša príjemné chvíle, kedy zabúdam na realitu, za čo mu ďakujem. 

4/5 🌟🌟🌟🌟       

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára