nedeľa 22. októbra 2023

Moje jesenné čítanie - Pieseň sirény

 

Britská autorka Alexandra Christo predostiera pred čitateľov obľubujúcich fantasy romány oceán plný netvorov, morských panien, tritónov, ale najmä krvilačných a monštruóznych sirén. Sirény kráľovských rodín lovia krvavé, hlboko skryté srdcia mladých princov nielen pre radosť, ale aj pre oslavu svojich životov.  

Avšak, princezná Lira jedno takéto srdce uloví skôr, než v deň svojich narodenín a pohnevá si tým kráľovnú všetkých morí – svoju matku, despotickú a nenávistnú panovníčku. Lira, prezývaná aj ako Skaza princov, je na príkaz matky nútená ukradnúť srdce princovi bez použitia svojho čarovného hlasu.

V honbe za princovým srdcom, zbavením sa svojho prekliatia i ochranou všetkých kráľovstiev pred matkiným hnevom, je Lira postavená pred skutočnú podstatu vlastnej existencie a intenzitu lásky, ktorá ak je ozajstná, dokáže ňou zachrániť samú seba a ostatné sirény.

Krvilačné boje medzi sirénami a pirátmi, dobrodružné plavby, dôkladné opisy a charakterizácia spôsobu života sirén fascinujúco zapôsobia na zmysel čitateľa pre detaily i dôvtip, pričom nechýba ani romantická linka.

Originálne dielo na poli fantasy YA literatúry, ktoré je síce miestami krvavejšie, ale po celý čas si zachováva rozprávkovosť a nepredvídanosť jednotlivých situácií i postáv.

Láska a šialenstvo sú dve hviezdy na tej istej oblohe.

Doposiaľ som nečítala žiadne dielo pojednávajúce o živote sirén. Vo všeobecnosti neobľubujem romány, ktorých dej sa odohráva pri mori, v oceánoch alebo na lodi, ale pri tomto diele som urobila výnimku práve kvôli sirénam. Tieto bájne monštrá ma odjakživa fascinovali a ak by sa vyskytovali v tzv. prímorských románoch vždy, zrejme by som si takéto prostredie v knihách obľúbila. 

Autorka román vystavala viac než brilantne a najpozitívnejšie hodnotím dôkladné prepracovanie, ozrejmenie a vykreslenie spôsobu života sirén, ich zmýšľanie, konanie, jednotlivé svety a hierarchiu. Vďaka tomu som sa nestrácala v ich svete a s Lirou som často sympatizovala. 

Celý život je jedno veľké utrpenie prerušované vzácnymi chvíľami pokoja.

Počas čítania mi fantázia pracovala na plné obrátky a ani raz som sa neprichytila pri pocitoch nudy alebo frustrácie. Mnohé výroky stáli za zamyslenie a niektoré krvilačné boje som musela doslova predýchať a až o niečo neskôr sa vrátiť k pokračovaniu príbehu. Najtemnejší z nich sa nachádza práve v závere. Lira ako keby po celý čas bojovala so svojou skutočnou podstatou, ale vďaka postupnej láske k princovi sa dokázala akceptovať taká, aká je. 

Čitateľ sa v knižke okrem iného dozvie rôzne zaujímavosti - napríklad:

  • kto sú to mäsožrúti,
  • akú funkciu plnia tritóni vo svete sirén,
  • zloženie a podstatu kráľovninho trojzubca,
  • legendy rôznych kráľovstiev,
  • prečo sirény neprežívajú ľudské emócie,
  • čo rady jedia sirény,
  • zloženie tela sirén a rozdiel medzi nimi a morskými vílami a pod..
Odmalička nás učili, aby sme nikdy nepochybovali o tom, kto sme. Aby sme sa nezamýšľali nad tým, kým by sme sa mohli stať. Asi nie je rozumné uvažovať nad tým, čo by bolo keby. Koniec koncov, neviem si ani len predstaviť, aký trest by ma čakal, keby som odmietla zabíjať.

V tomto mesiaci mám celkom šťastie na dobrú a kvalitne spracovanú literatúru a toto dielo zaraďujem už teraz do top 5 románov, ktoré som v tomto roku prečítala.

🌟🌟🌟🌟🌟 5/5



 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára