piatok 22. decembra 2023

Sasková - Unesená, čítanie na zbavenie sa predvianočnej depky

 

Uvedomila som si, že tento rok som dávala šancu a siahala po knižkách hlavne od slovenských autoriek/-ov (a väčšinou som z ich diel nebola vôbec sklamaná). Lucia Sasková bola jedna z prvých slovenských autoriek, od ktorej kníh som sa stala postupne závislou a vždy, keď jej vyšla ďalšia, veľmi som sa potešila. 

V diele Unesená  hlavná hrdinka stratí oboch rodičov a z jedného dňa na druhý sa jej obráti celý život naruby. Na svadbe svojej sesternice sa zoznámi s charizmatickým, tajuplným Dávidom, ktorý nemá žiadne sociálne siete a je veľkým samotárom. Z ťaživej reality sa odrazu spolu s ním prenesie do podsvetia, kde platia celkom iné pravidlá.

Otáčala som stránku za stránkou s neprestajným, neutíchajúcim pocitom túžby dozvedieť sa viac. Prvé kapitoly autorka napísala viac než opojne a ja som sa umárala otázkami - čomu sa Dávid venuje?; prečo uprostred noci odchádza a neozýva sa jej?; je na strane dobra alebo na strane pomyselného zla?...

Dávid je typický bad guy a autorka ho vykreslila vskutku dokonale. Hlavná hrdinka je však dosť neurotická, traumatizovaná a veľmi naivná, pretože mu dáva šancu po každom jeho náhlom zmiznutí. Niekoľko dní sa jej vôbec neozve a ona je mu schopná znovu a znovu odpustiť, pričom jej neprekáža fakt, že nevie, akú prácu vykonáva. Práve kvôli nemu sa dostane do strašných situácií, ktoré jej spôsobia traumu na celý život a aj tak za ním uteká. Sama si uvedomuje, že sa u nej rozvinula istá forma závislosti, ale nechce s tým nič robiť, pretože ju Dávid zbavuje ťaživosti reality. 



Sčasti som jej správaniu rozumela, pretože po smrti rodičov sa potrebovala utiekať k niekomu, kto by jej poskytol pocity bezpečia a iluzórnej istoty. Dávid však kvôli svojej profesii častokrát konal väčšmi na facku než na intímne zbližovanie sa...

Dej plynie dynamickým tempom, postáv sa v príbehu nenachádza príliš veľa - ide o ľahké, nenáročné čítanie na reset mysle a vypnutie neodbytných, negatívnych myšlienok. 

Autorka tentokrát načrela do mafiánskeho sveta z povrchového pohľadu naivnej ženskej hrdinky, ktorá sa ocitne v surovom svete, kde má ľudský život vyššiu hodnotu než akýkoľvek majetok. A mňa aspoň týmto príbehom vytrhla z miernej čitateľskej krízy a predvianočnej depky.

🌟🌟🌟🌟  4/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára