sobota 27. apríla 2024

Návod na to, ako si privodiť depresiu zo života v 21. storočí

 

Na knižný debut Kleopatra a Frankenstein (ktorý vraj v roku 2022 vyvolal senzáciu ihneď po vydaní) od americkej autorky Coco Mellors som bola dosť zvedavá a začítavala som sa do neho s veľkými očakávaniami. Pred pár mesiacmi sa totiž na mnohých knižných účtoch objavovali fotky práve s touto knihou a aj keď nerada siaham po aktuálne "obletovaných" dielach, pri tomto som urobila výnimku. Malo totiž ísť o niečo "bombastické" a "nadčasové".

Príbeh dvoch hlavných hrdinov, ktorých mená sú už z názvu jasné, sa odohráva v New Yorku, v meste, ktoré (vraj) plní sny. Cleo ako mladá, nádejná umelkyňa túži po presadení sa a usadení sa v tomto meste (kde nikto nikdy nespí? možno vplyvom kokaínu...). Frank má na rozdiel od nej rozbehnutý biznis a žije si tzv. luxusným životom, pričom holduje mnohým závislostiam, pretože nie je schopný vyrovnať sa so svojím nešťastným detstvom. Obaja sa do seba doslova prepletú počas silvestrovskej noci a odvtedy... to s nimi pôjde dolu z kopca.

Počas čítania som mala po ruke lepiace záložky, pretože mnohé pasáže stáli za to, aby som si ich neskôr zaznačila. Podľa mňa vystihujú zúfalstvo a smútok dnešnej doby, v ktorej celá spoločnosť funguje na iluzórnom pozlátku (ne)normálnosti. Obaja hrdinovia reprezentujú depresiu, psychické poruchy, rôzne typy závislosti... parfum štandardu dokonalosti a hnanie sa za šťastím, ktoré nedokážu naplno precítiť, ani len k nemu privoňať. 

Keď sa tvoja najtemnejšia časť stretne s najtemnejšou časťou mňa,
 vytvoria spolu svetlo. (s.50)

V ich spoločnom prežívaní možno súbežne sledovať i svety a prežívanie Frankovho najlepšieho priateľa a mladšej sestry, alebo spoznať aj celkom výrazný charakter Quentina, Cleinho najlepšieho priateľa (ktorý za mňa mohol mať v príbehu ešte väčší priestor!). Všetci sa točia v kruhoch beznádeje, zúfalstva a hľadania šťastia a snahy po vyplnení vnútornej prázdnoty. Túžia po peniazoch, láske, hmotných veciach, drogách, sexe, alkohole, nevšednom i všednom živote, v ktorom ak budú úspešní, dúfajú, že sa stanú plnohodnotnými a "dokonalými". 

Takže čítanie o takýchto záležitostiach nebolo dvakrát príjemné. Ku koncu som si uvedomila, že sa ani necítim dobre z toho, čo som čítala. Nejde o oddychové a príjemné čítanie, skôr by som tvrdila, že dá každému čitateľovi pomyselnú facku. Taktiež mnohým môže nastaviť zrkadlo a dať im priestor na zamyslenie sa nad vlastnými životmi (či žijú to, čo skutočne chcú alebo len túžia zapôsobiť na iných a urobiť šťastnými nie seba, ale druhých). Postupná degradácia a hniloba navonok dokonale pôsobiaceho vzťahu Cleo a Franka mi privodila miernu depku.

V príbehu je mnoho nespracovaných tráum, ťaživosti života a neschopnosti žiť život naplno a precítene, emocionálnej otupenosti, závislostí, sebapoškodzovania, depresie i samovraždy. Na jedno prečítanie tak akurát a možno i nadmieru všetkého, ale druhýkrát by som toto dielo obišla veľkýýým oblúkom.
Avšak, dokonale reflektuje zničenosť dnešnej doby a apeluje na dôležitosť sebalásky, duševného zdravia a zdravej komunikácie vo všeobecnosti. 

🌟🌟🌟🌟 4/5       

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára