piatok 13. septembra 2024

Kódex medziľudských a ľudských práv pre tých, ktorí to potrebujú 💜

 

Kódex práv pre vzťahy a intimitu som si pred pár rokmi vypočula na  YT kanále Jana Dvořáka, českého literárneho kritika, prozaika a editora, ktorý sa špecializuje na narcistickú poruchu osobnosti. 
Vypísala som si ich a dosť mi jeho slová pomohli počas náročného pandemického obdobia. 

Vplyvom uponáhľanej doby a rôznych druhov povinností som časom opäť spadla do začarovaného kruhu posúvania svojich osobných hraníc na úkor druhých. Ak je niekto, kto toto potrebuje (a taktiež si to potrebuje ako ja neprestajne pripomínať) vedieť - odložím to sem 🍀 

P. S. Ak je drvivá väčšina u jedinca potlačená, je potrebné niečo (alebo niekoho) vo svojom živote zmeniť/odstrániť...

🌼 Mám právo na to, aby so mnou bolo jednané s úctou. 

🌸 Mám právo povedať „nie". 

🌼 Mám právo robiť chyby.

🌸 Mám právo odmietnuť nevyžiadanú radu alebo komentár k tomu, čo robím.

🌼 Mám právo požadovať a vyjednávať si pre seba zmenu.

🌸 Mám právo zmeniť svoj názor i plány.

🌼 Mám právo na zmenu svojej situácie a na prijatie relevantných krokov k tomu, aby sa tak stalo.

🌸 Mám právo na svoje vlastné pocity, presvedčenie, názory, voľbu.

🌼 Mám právo protestovať proti sarkazmu, deštruktívnej kritike alebo nespravodlivému zachádzaniu.

🌸 Mám právo na to sa rozhnevať a svoj hnev vyjadriť neurážlivým spôsobom.

🌼 Mám právo odmietnuť zodpovednosť za cudzie problémy.

🌸 Mám právo odmietnuť zodpovednosť za cudzie zlé správanie.

🌼 Mám právo cítiť sa rozporuplne a príležitostne byť nekonzistentný/-á.

🌸 Mám právo sa hrať, márniť čas a nebyť vždy produktívny.

🌼 Mám právo sa čas od času správať detsky a nedospelo.

🌸 Mám právo sa sťažovať na veci, ktoré sú v mojom živote nefér a nespravodlivé.

🌼 Mám právo byť občas iracionálny/-a a správať sa bezpečným spôsobom nerozumne.

🌸 Mám právo vyhľadávať zdravé a vzájomne prospešné vzťahy.

🌼 Mám právo požiadať svojich priateľov o trochu pomoci a emocionálnu podporu.

🌸 Mám právo si sťažovať a slovne si uľaviť miernym spôsobom.

🌼 Mám právo sa vyvíjať, rásť a mám právo na prosperitu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára